Norefjell fra Tempelseter til Toveseter – 18-19, juni 2016

Lørdag 18, juni kjørte mamma, jeg og Frøya fra Gjelleråsen til Tempelseter ved Norefjell for å gå på tur til Toveseter i Norefjell fra Lørdag til Søndag. Vi gikk den samme turen 27-28, juni 2015 i fjor. Bildet over er mamma og Frøya mellom Istjenn og Steniveggvatnet der vi tok en matpause.

Norefjell er et fjellområde mellom Krøderen, Hallingdal og Eggedal. Det høyeste punktet er Høgevarde på 1459 meter over havet.

Elva som renner mellom Neverfantetjenn og Steinveggvatnet var det masse vann i fjor men i år var det ganske greit å gå over elva. Det var sikkert 20-30 cm høyere vannstand i fjor. Frøya hunden min måtte jeg bære over siden hun har vannskrekk. Bildet over er mamma som går over elva.

Frøya i myrull.

Det var meldt at det skulle regne og tordne siste halvdelen lørdagen og søndag til klokka 12. men det regna bare noen dråper på hele turen.

Bildet over er øst for Fiskeløysingen sett sørover mot Homevassnatten.

Vi gikk på en dnt merket sti mellom Tempelseter og Toveseter.

Det var ikke mye folk på tur denne dagen, vi så ingen etter vi passerte Istjenn. I fjor så vi heller nesten ingen. Ganske merkelig når det er så nært Oslo.

Nå har vi kommet frem til Toveseter. Det er 3 hytter på Toveseter en stor hovedhytte på bildet over og en hytte man kan sove og ha hund i og en do. Det må ha vært en stund siden det har vært folk her siden en edderkopp hadde lagd et stor spindelvev foran døra på hovedhytta. Bildet under ser man edderkoppspindelvev med en edderkopp. Det virker ikke som det er så mye folk her siden det var ingen her i fjor også.

Det er den norske turistforeningen som eier Toveseter.

Etter å lagd og spist mat lekte jeg og mamma med Frøya. Bildene over og under er mamma som leker med et reinsdyrsgevir sammen med Frøya.

Etter å lekt med Frøya gikk vi å sov i hytta.

Neste dag måtte vi gå tilbake til Tempelseter der bilen er parkert. Bildet over er Frøya med et gressstrå på nesa ved Toveseter på søndagsmorgen.

Etter å gått 2 km fra Toveseter oppdaget vi at vi går på feil sti. Samme feil gjorde vi fjor. Det burde vært merket bedre den stien i hvertfall et skilt eller noe. Når vi oppdaget at vi hadde gått feil forsatte vi å gå på feil sti til vi kom til Nedre Tovevatnet. Når vi kom dit gikk vi sørøstover mot Fiskeløysingen.

Bildet over er mamma og Frøya ved et rart grantre.

Etter å gått fra Tovevatnan å forbi Fiskeløysingen fant vi stien vi gikk på i går.

Bildet over ser man Frøya og litt av mamma ved siden av Svarttjenn med Grunntjenn i bakgrunnen. Det er cirka 5 km igjen til bilen ved Tempelseter.
#norefjell #sigdal #istjørn #fiskeløysingen #buskerud #østlandet #fjell #fjellet #fjellskog #fjellskogen #skog #høyfjellet #tempelsæter #tempelsetra #steinveggvatnet #steinveggsetran #grunntjenn #svarttjenn #holmevatnet #holmevasssetra #hesteryggen #tovevatnet #tovesæter #toveseter #toveåsen #gråfjellet #gråfjell #holmevassnatten #hund #goldendoodle #eirik #hennissen #pedersen #frøya #kristin #eggedal #tur #friluftsliv #vann #innsjø #innsjøer #merket #sti #dnt #hytte #turistforeningen #gran #grantre #grantrær #tre #trær #myr #snø #snøflekker #varmt #regn #sol #juni #sommer #2016 #edderkopp #edderkoppspin #spindelvev #edderkoppspindelvev #gevir #reinsgevir #leker #leking #myrull #Langevassåsen