Endelig kan jeg forsette på Norge på langs turen del 7

Myrland i Hallingdal til Tyinkrysset 11-19. februar 2017

Her er innlegg del 6 fra turen                                Her er innlegg del 8 fra turen

Lørdag 11. februar kjørte mamma meg og Frøya mot Myrland dit jeg kom før pausen fra Norge på langs turen i høst. Jeg har ikke fått muligheten å fortsette turen før nå siden, Frøya, hunden min har hatt vondt i beinet og halta mye av november, desember og januar. Samtidig har det har vært mye storm i fjellet, men nå tror jeg Frøya er frisk. Så da passet det veldig godt når det også var meldt veldig fint vær med sol og lite vind. Myrland er et tettsted øverst i Hallingdal like ved Skarvheimen. Vi kom til Myrland cirka klokka 8 på kvelden. Det var masse skiløyper ved Myrland, men det sto ikke noe skilt hvilken vei jeg skulle ta så jeg måtte bare gjette. jeg skal jo forbi Bjorndalsbu. men jeg gikk heldigvis riktig vei. Etter å gått noen km nord for Myrland satte jeg opp teltet like ved Vegadalstjørne. Klokka var ca 10 på kvelden og jeg og Frøya må jo sove også. Bildet under ser man meg og Frøya ved teltet på morgen. Det ble ganske varmt i teltet når sola skinte på teltet. Det ble cirka 5-10 varmegrader i teltet. Stor forskjell på de minus 15 som det var i går kveld. Det var ganske mye skifolk som gikk forbi teltet. Det er jo ikke rart når det er helg og fint vær i tillegg til at det er ved siden av Myrland hvor det er mange hytter.

Det var ihvertfall kjempefint vær sol og helt vindstille. Og ganske varmt for å være i februar.

På kveld rett før jeg satte opp teltet, tok jeg og satt opp en timelapse. Og for å bruke powerbanken som batteri til kamera. Powerbanken lå i snøen, noe som ikke var så bra. Så jeg dro pulken bort og satt den under stativet sånn at powerbanken ikke lå rett på bakken, men mens jeg dro pulken ramla en av skruene til draget av stengene på pulken uten at jeg merka det før etterpå. Og det var en veldig viktig skrue. Det er en skrue som holder strengen som er inni stengene sammen. Uten den skrua må jeg kanskje avlyse turen siden det blir vanskelig å flytte pulken ut stenger. Jeg prøvde og lette etter skrua i snøen men uten hell. Det er jo nesten umulig å finne en liten metall ting i snøen. Da må jeg finne på en løsningen eller avlyse turen. Jeg har heldigvis tre meter med tau. Jeg surra noe tau sammen med tape sånn at strengen holdt seg noen lunde sammen med stengene. Jeg tror det går håper bare ikke stengene knekker. Jeg får bare håpe på at det går.

Bildet over er jeg som kokker vann i teltet. På multifuelbrenneren min i teltet. Det kan være brannfarlig i teltet siden man i starten får ganske mye flammer. En av de første teltturene jeg brukte den holdt jeg på å brenne liggeunderlaget inni teltet siden noe av bensinen hadde rent ut på liggeunderlaget. Da måtte jeg bare kaste den ut av teltet i snøen. Etter det har jeg skjønt mer hvordan man bruker den. Nå bruker jeg vanligvis å starte den utenfor teltet helt til flammene er mindre som de blir etter cirka 1 til 2 minutter etter jeg har starta den. Da er det ganske trykt å ha den i teltet, men jeg må noen åpninger i teltet sånn at gassen den lager siver ut og ikke kveler meg og Frøya. Bildet under er Frøya på morgenen 13. februar utenfor teltet.

Frøya må vanligvis ha sokker på vinteren siden snøen sitter seg lett fast i pelsen hennes. Når det er veldig vått og klabbete snø må hun ha på en hundejakke også når det regner.

Bildet over er jeg og Frøya på Nedre Stolsvatnet. I dag var det også kjempefint vær. Og heldigvis ingen andre på skitur samtidig, sikkert fordi de er mandag og er lengre unna veien. I går var det jo nesten kø.

Etter å gått over det store regulerte vannet Stolsvatnet og Djupsvatnet måtte jeg gå oppover til Mjolgevatnet. Det begynte å bli mørkt 2-3 km sør for Mjolgevatnet, men det hadde vært en fordel og komme til Mjolgevatnet før jeg setter opp teltet. Siden det var mørkt så så jeg ikke at Frøya mista 2 hundesokker langs løypa. Overraskende nok var det merka vinterløype. Det står på internett at det skal bli først merka 30. mars. I dag er det jo 13. februar.

Bildet over jeg og Frøya ved den merka løypa. Håper den er merka hele veien.

Natt over Skarvheimen.

Det er heldigvis enda sol og vindstille. Det føltes nesten som det var mai siden det var så fint vær og ganske varmt, cirka 0 grader. Bildet over er teltplassen morgenen 14. februar.

Bildet over ser man meg opp en oppoverbakke.

Med en gang sola gikk ned føltes det mye kaldere enn midt på dagen. Bildet over ser man vinterløype øst for Gråhyrneran. Ettervært kom vi fram til Bjordalsbu der det er lov å overnatte med hund på et soverom med en seng på sikringsbua. Så det gjorde vi. Bildet under er natt like ved Bjordalsbua.

De var ikke noen andre på hytta enn jeg og Frøya. Bildet over er Frøya med hovedhytta til høyre. Bildet under ser man meg og Frøya på skitur videre nordover. Nå er det blitt annerledes vær mer overskya og vind. men enda ganske greit vær. Men vinterløypa er ikke merka lengre så nå må jeg se mer på kartet for å komme å gå riktig vei.

Etter å gått cirka 2 km nord fro Bjordalsbu. ble det ganske isete og kladdete under skia. med masse snø som festa seg under skia. Så da går det mye saktere å gå.

Det er ganske vanskelig å se små hompene når alt er så hvitt.

Nedover Stardalgjeii var det ganske sidelengs bratt så det var ganske vanskelig med pulk siden pulken gikk til høyre for der jeg skulle så jeg gikk heller på beina. Etter å kommet 3 km sør for Breistølen der vei 52 er satte jeg opp teltet siden det begynte å bli mørkt. Bildet under ser man meg og Frøya ved teltet neste dag den 16. februar. Det var ganske mildt enda, cirka rundt null grader. Det regna også en del den første delen av dagen. Så vi var mest i teltet da. Vi hadde jo blitt sikkert ganske kald og vått med regnvær og rundt nullgrader, men det ga seg litt i klokka 2 da jeg begynte å pakke sammen teltet for å gå videre. Egentlig hadde jeg planlagt å gå til Tyinkrysset i morgen. Der skal jeg møte faren min, men det tror jeg blir for langt å gå. Så jeg tror jeg bare går til Eldrevann i dag og Oddedalen som er sørvest for Tyinkrysset i morgen. Det er jo nesten 3 mil til Tyinkrysset og det er jo ikke meldt så veldig fint vær med snøvær og en noe vind cirka 9 meter per sekund.

Sola som titter frem etter regnværet på bildet over. Bildet under ser man meg like ved Breistølen. Det var veldig lite snø er for å være februar.

Etter å gått langs vei 52 et stykke satte jeg opp teltet ved Eldrevann.

Neste dag var det mest snøvær med litt sol noen ganger med en del vind. I dag skal jeg gå til Oddedalen som er 17 km nordvest for der jeg er nå. Pappa kommer dit cirka klokka 18:00 i dag for å være med på turen i helga. Siden han kommer kjørende med bil trenger jeg jo egentlig ikke ta med pulken og teltet siden han kan kjøre det fremover etterpå. Så jeg gikk bare uten pulk. Bildet under er Solnedgang over Oddedalen.

Jeg kom ned til Oddedalen cirka 18:00 da hadde pappa tatt ned teltet mitt og tatt med det og pulken. Og henta meg. Da kjørte vi til en campingplass på Vang for å tørke klær og lade kamera, batteri og lagre minnekort. Pluss sove litt før vi fortsetter fra samme sted neste dag. Det var helt utrolig lite snø i Vang dvs det var nesten ikke noe snø. Det er veldig merkelig siden det er jo over 500 meter over havet og det er jo februar. Det er sikkert vanlig med snø her i mai. Merkelig vinter. Neste dag føltes det jo ut som mai med bart og 6 varmegrader. Bildet under ser man pappa og Frøya på ski opp på fjellet nord for Oddedalen like ved Gamle kongevegen som vi fulgte nesten hele veien. Jeg begynte å føle meg en god del forskjølet og det er meldt masse regnvær og kulingvær i flere dager fra søndag av. I tillegg til stor snøskredfare, så det kan hende at jeg tar en liten pause på cirka 4-5 dager før jeg fortsetter videre nordover mot Jotunheimen, men først skal vi gå til Tyinkrysset.

Når vi kom halvveis mellom Oddedalen og Kyrkjestølane. snudde pappa og gikk tilbake til bilen sånn at vi ikke må ta bussen tilbake for å hente bilen, men jeg fortsette videre til Kyrkjestølane der pappa kjørte til. Pappa kom til Kyrkjestølane cirka 15 minutter før jeg. Da er det bare 8 km igjen til Tyinkrysset som jeg tenker å gå til i morgen det cirka 8 km og det er skiløype hele veien så det går sikkert fort. neste dag 19. februar starta vi videre mot Kyrkjestølane i regnvær og frisk bris. Når jeg kom Tyinkrysset kjørte vi hjemover for å ta noen få dagers pause det skal jo uansett bare være regnvær og kuling i fjellet. Merkelig nok når vi kom lengre nedover forbi Fagernes var det mye mer snø med sikkert 30 cm snø, og snø på trærne. Det var jo helt bart i Vang som er høyere oppe. Neste start blir fredag 24. februar fra Tyinkrysset. Håper det er kommet nok snø ti lat jeg kan gå på ski. Da planlegger jeg å gå over til Gudbrandsdalen, dvs rett østover fra Tyin. Nesten litt sørover igjen.

Under er et gallerie med bilder

Det er ingen bilder i dette galleriet.