Norge på langs Tyin-Gudbrandsdalen varierende skiføre del 8

Her er innlegg del 7 fra turen                                            Her er innlegg del 9 fra turen

24. februar 2017 kjørte jeg og pappa til Tyinkrysset sør i Jotunheimen, for at jeg og Frøya kan fortsette Norge på langs turen etter å tatt en 4 dagers pause siden det skulle bare regne og blåse storm. Ikke akkurat februar vær. Pappa skal være med i 3 dager siden det er vinterferie. Når vi kom fram blåste det frisk bris. Og det var bare 2-3 timer til med dagslys så vi gikk ikke så langt. Vi satte opp teltet ved Lortevikodden rett før det ble mørkt. Bildet under er pappa på vannet Tyin.

Neste dag var det nesten ikke vind, men da snødde masse istedenfor, og det var 8 kuldegrader. Vi måtte prøve å gå til Fondsbu som var 17 km unna, så vi håpet at det ikke det ble klabbeføre med all den nysnøen. På sommeren er det en vei mellom Tyinkrysset og Fondsbu, men den brøytes ikke om vinteren. Det var noen beltebiler som gikk mellom sørlige delen av Tyin og Fondsbu. Pappa skal ta den neste dag fra Fondsbu og tilbake til bilen. Mens vi fulgte den ubrøyta veien til Fondsbu var det masse ryper som Frøya måtte løpe etter i all den dype nysnøen. Når vi hadde gått cirka 4 km traff vi en dame med en irsksetter som sa at beltebilene kunne kjøre pulken til Fondsbu så det gikk fortere. Like etter at jeg fikk lasta pulken på beltebilene, traff vi en som hadde gått fra Trollheimen til hit og han så at på Dovrefjell og Rondana var det nesten ikke snø. Merkelige greier, det er jo februar, det her er en merkelig vinter. På Dovrefjell burde det jo være snø til og med i juni. Håper det snør der også nå. De to bildene under er når vi tar en liten pause og spiser litt kvikklunsj.

Det var litt snøklabbing under skiene men ikke sånn veldig mye. Bildet under er Frøya som ser en rype som hun vil løpe etter mens pappa ser på.

Bildet over er pappa i snøvær. Vi kom fram til Fondsbu våte og kalde av all snøen, men det var heldigvis varmt i hytta, den er betjent og åpnet 15. februar. De som jobba på Fondsbu sa at isen på Bygdin ikke var trygg siden det er et regulert vann og med den milde vinteren og så masse nysnø som presser isen ned blir den utrygg. Så da må vi heller gå mot vannet Gjende og følge den østover. Det er en bratt oppover bakke som vi må gå opp først. Det blir sikkert tungt med pulken. Det hadde heldigvis blitt oppholdsvær. Gjende skal være trygg med unntak av østenden der det skal være en åpen råk. Bildet under er hyttene på Fondsbu.

Bildet over ser man vannet Bygdin og fjellene på nordsiden av Bygdin. Pappa skal hjelp meg og trekke pulken med et tau opp den bratte bakken før han tar beltebilen tilbake til bilen, men det var så mye nysnø at det virka helt håpløst selv om begge trakk pulken. Etter å brukt 1 time på å gå 700 meter i bakken tenkte vi at dette går ikke siden vi kommer ikke opp bakken før pappa må ta beltebilen og bakken blir enda brattere lengre opp og da er det kanskje så bratt at jeg ikke klarer å dra opp pulken. Det var en over 400 meter høy bakke, så vi ga opp. Så måtte jeg gå langs Bygdin som hadde utrygg is, men isen er trygg i kanten av vannet, ca. 5 meter fra land. Bildet under er pappa som hjelper meg å drar pulken.

Etter å gått cirka 2.5 km østover langs sørsiden av bygdin måtte pappa dra hjemover og jeg gikk litt videre så satt jeg opp teltet som man ser på bildet under

Neste dag var det fint vær, delvis skyet med litt tåke rundomkring. De tre bildene under er Frøya som leker med en hundefrisbee, og det syns hun var veldig morsomt.

Da var det bare å gå østover langs Bygdin. Det var ganske tregt føre med mye løs snø, så det var ganske tungt å gå selv om det var helt flatt. Det klabba også mye under skia. Under er jeg og Frøya på tur langs Bygdin. Det var litt tåke som kom og gikk. Neste dag 28. februar var det meldt 10 cm snø og stiv kuling, så da tenkte jeg hadde det skulle bli en pause dag. Det snødde masse om natta, men midt på dagen var det oppholdsvær og ikke så mye vind. Så jeg tenkte at da var det like greit å gå videre.

Når jeg begynte å gå med pulken merka jeg fort at nysnø ikke er det beste når man drar pulk. Det var jo helt latterlig tungt å dra pulken i snøen, og det gikk også veldig sakte. Det gikk jo 10 minutter å gå 100 meter jo, og da var jeg også helt utslitt og måtte ta en pause. Det var jo helt flatt, men det kjentes ut som jeg dro pulken opp en veldig veldig bratt bakke. Siden det hadde snødd 10 cm med nysnø og det var masse nysnø fra før, var det et 40 cm dype spor fra pulken som hadde pressa snøen vekk. mens jeg dro pulken. Det var som en brøytebil. Bildet under ser man pulken og Frøya. Frøya synes det var kjedelig at jeg gikk så sakte så hun sovna nesten. Håper virkelig ikke det skal gå så sakte langs hele Bygdin.

Bildet over ser man jeg dra pulken i snøen. Det klabba også mye snø både under skia og under pulken siden det var rundt null grader. Pulken var litt skeiv siden det klabba mer på den ene siden av pulken. Etter å gått cirka 3 km var jeg helt utslitt og satt opp teltet. Det var nordlys om natta som man ser på bildet under.

Neste dag 2. mars var det ganske kaldt -20 med sol og helt vindstille. Og da var skiføre mye bedre sannsynlighvis siden det ble så kaldt sånn at snøen ble mye hardere. Pulken sank fortsatt ned i snøen, men ikke så mye som i går og dagen før. Bildet over ser man meg dra pulken langs Bygdin. Bildet under er en Frøya som akkurat løp etter noen ryper. Hun er helt gæren etter rype. Selv om det var 20 kuldegrader så pesa hun etter å løpt etter rypene.

Bildet over er jeg som er rimete i håret. Når vi hadde gått cirka 10 km stoppa vi og satt opp teltet. Mens jeg satt opp teltet så jeg at Frøya skalv. Selv om hun har mye pels fryser hun lett siden hun ikke har så mye underpels, og hun var jo litt fuktig av snø. Da satt jeg hun oppå soveposen min og hadde pledd oppå hun og fyrte med multifluerbrenneren inni teltet en liten stund da slutta hun og fryse etter en halv time. Bildet under er solnedgang tatt fra teltet

På morgenen neste dag 3. mars var 25 kuldegrader. Det virka ikke som Frøya frøs så mye, sannsynligvis siden hun var ganske tørr. Bildet over er teltet på morgenen i kulda. Kulda kjentes ikke så ille når sola hadde kommet høyt oppå himmelen. Jeg hang jakker og andre klær forskjellige steder til tørk. Frøya trodde klærne var spøkelser og voffa og knurra til dem.

Bildene over er Frøya som leker i snøen. Når jeg trakk den tunge pulken ble jeg så varm at jeg svetta selv om jeg bare hadde på en ullgenser det var jo 25 kuldegrader. Snøen reflekteres vel kanskje varmen fra sola så mye at det blir varmt nok. Bildet under er jeg og Frøya på tur i finværet.

Bildet over ser man at jeg er hvit i håret i dag også. Bildet under er natt over Bygdin.

Neste dag 4. mars våkna jeg at var mye mildere det føltes nesten varmt med 6 kuldegrader. Så så jeg ut at det snødde en del. Håper ikke det er sånn vanskelig pulkføre igjen, men når dro pulken var det egentlig ganske greit pulkføre. Siden jeg har brukt mye lengre tid på å gå så langt enn jeg hadde planlagt så tror jeg ikke jeg har nok mat til å gå til Gudbrandsdalen så jeg går til Beitostølen og henter mat der. Det blir nå en del omvei, men man må jo ha mat. Siden jeg måtte gå veldig nært land når jeg gikk langs Bygdin gikk jeg mye lengre enn hvis jeg bare hadde gått rett fram. Bygdin er jo bare 3 mil lang det burde jo kunne gå fra vest enden til østenden på 2 dager, men jeg brukte en uke det var jo også forferdelig pulkføre. Bildet over er jeg som drikker vann i litt øst for Bygdissundet.

Det var brøyta vei mellom østre Bygdin og Beitostølen. helt til jeg kom lit nord for Bygdin der Valdresflyet. Veien over Valdresflya er ikke åpna den var ubrøyta. Så jeg fulgte bare veien som man ser på bildet under der man ser meg og brøytestikkene  ved veien og Valdresflya. Bildet over er Bitihornet.

Bildet over ser man Frøya på Valdreflyveien. Etter å gått over Valdresflyet kom vi til Heimdalsmunnen da gikk vi rett østover mot Øvre Heimdalsvatnet på nordsiden av vannet er det en åpen hytta kalt Sandbakken som tilhører Østre Slidre fjellstyre. Fint å være i hytte noen ganger også. Under ser man Sandbakken i måneskinn om natta.

Bildet over er fjella rundt Leirungsdalen, med sola som kommer opp på morgenen. Jeg tror fjellet til høyre er Rasletind. Hytta Sandbakken var gjerda inn, sannsynlighvis for at det ikke skal være mye sauer som driter rundt hytta. 5 km lengre østover er det en til åpen hytte kalt Nybue, som jeg skal overnatte i neste natt. Den tilhører også Østre Slidre fjellstyre. Lengre sørover mot Langsua og Liomseter er det masse åpne hytter. På internett er det en side som heter gapahauker og åpne koier i Norge. hvor man kan se mange åpne hytter de fleste er gratis. Nettsiden er https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=16I0xdb3yl0tT7LrmGMJoJW_B53s&hl=en_US&ll=65.33569880530139%2C17.780728350000004&z=4

Over ser man jeg og Frøya leke med en ball utenfor Sandbakken. Under ser man jeg skrive i hytteboka.

Etter å rydda og kløvd ved til nestemann, gikk vi videre til Nybue som ligger i vestenden Nedre Heimdalsvatet. Under ser man jeg og Frøya som har kommet fram til Nybue. Begge disse hyttene hadde vedovn. Og var en del større en hyttene jeg har vært i Femundsmarka. men begge hadde bare to senger. Så hvis man skal være flere må noen sove på gulvet. Når jeg hadde kommet til Nybue hadde det blitt mye mildere igjen, rundt null grader og frisk bris.

Etter å sovet en natt på Nybue gikk vi videre på nedre Heimdalsvatnet vi gikk til nordøstenden av vannet litt over 1 mil med mye klabbing under skia. Og satte opp teltet i Nøsterviki. Bildet over ser man jeg ta ved i ovnen på Nybue. Bildet under er jeg og Frøya som går på Nedre Heimdalsvatnet. Frøya går bak pulken siden det er litt dyp snø for hun.

Utpå kvelden etter å satt opp teltet begynte det og blåse stiv kuling. Det roa seg heldigvis utpå dagen neste dag.

Bildet over ser man Frøya leke med frisbien. Etter å lekt med Frøya og pakka ned teltet, gikk vi videre på en ubrøyta skogsbilvei med skuterspor. Det var mye snø som klabba under skia. Ettervært tenkte jeg å gå rett nordover utenfor skogsbilveien, men det skjønte jeg fort at det hadde blitt problematisk siden snøen var skikkelig råtten. Så etter å gått 3 meter utenfor veien  snudde jeg, men snøen var så råtten at det var vanskelig å snu også. Og jeg ramla i snø. men jeg kom meg tilbake på veien etter litt svømming i snøen. Etter å gått noen km lengre var det et skuter spor som gikk til Nedre Åkrevatnen. Der satt jeg opp teltet. Værmeldinga sa at det skulle blåse sterk kuling og snø en del i morgen. så jeg tror vi tar en pause da. Bildet under er jeg og Frøya på Skogsbilveien.

Bildet over er Svartkampen om natta. Bildet under er jeg som griller pølser midt på natta.

Neste dag blåste det en del og snødde med sol av og til. Ikke så mye vind som det var meldt. Men det frista å ta en pause likevel jeg har jo ikke dårlig tid. Bildene under ser man Frøya leke med ball som jeg kasta den forsvant fort i snøen.

Neste dag var det sol og frisk bris med noen veldig sterke vindskast. Vinden hadde heldigvis gjort snøen mye hardere så det var lettere å dra pulken i steden for å skufle masse snø. jeg gikk videre nordover jeg er vel i Gudbrandsdalen om cirka 3-4 dager.

Bildet over er jeg som går over Nedre Åkrevann med Frøya bak pulken. Cirka en mil nordover i murudalen så jeg 3 elger. 3 km etter vi så elgene satt vi opp teltet på en øy i en myr. Bildet under er jeg som setter opp teltet, mens Frøya vil at vi skal leke med frisbien. Jeg kan nå ikke gjøre begge deler samtidig.

Neste dag var det skikkelig vårvær med varmegrader og fugler som sang. Det er nå bare 16. mars. Håper ikke det blir råtten snø. Bildet under er jeg som griller pølser på bålet

Bildet over er jeg og Frøya som leker med frisbeen. Frøya likte den frisbeen. Bildet under er jeg og Frøya på noen store myrer med Heidalsmuen 1745 moh. Snøen var grei å gå der det var myr, men der det var tett skog var snøen veldig råtten. Vi gikk bare til Muvatnet. Når vi kom til Muvatnet var det sol men bare 30 minutter etter på regna det en del. Så ble det stjerneklart på natt og nordlys.

Bildet over er teltet om natta under er nordlys over Muvatnet nord i horisonten så langt sør er det vanligvis bare mot nord man ser nordlys. Hvis ikke det er en kraftig solstorm.

Neste dag prøvde jeg og fiske litt. Ddet beint på en fisk som dro med seg sluken. Jeg hadde heldighvis flere med meg. Det blåste liten kulling i dag. oppå fjellet er det meldt liten storm så jeg tror ikke jeg går over fjellet  til Gudbrandsdalen i dag. Men går bare sånn at jeg er ganske nært tregrensa og går resten av veien til Sjoa i Gudbrandsdalen i morgen. Der kommer moren min med mat og harddisker sånn at jeg kan lagre bilder. I tillegg til at det hadde blitt vanskelig og dra pulken i dalbunnen det er jo ikke så mye snø der og det er mye jorder og vei som jeg må dra pulken på i en mil, så da er det bra at mamma kan kjøre pulken på andre siden av dalen. Sånn at jeg ikke ødelegger pulken. Den kosta jo 10 000 og er helt ny. I nordenden var det et eller annet inni skogen som Frøya var veldig redd for, aner ikke hva det var.

Jeg satt opp teltet cirka 50 meter under tregrensa som man ser på bildet over. Bildene under er en Frøya som leker med en utslitt frisbee.

Bildet over utsikt fra teltet om natta. Neste dag var det ikke så mye vind, bare laber bris og sol. I dag skal jeg gå til Gudbrandsdalen.

Når jeg kom over tregrensa var det mye mindre snø det var vel bare 10-20 cm,  nesten vanskelig og gå på ski med lyng og stein som stakk opp. Det fløy plutselig opp en rype flokk med 50 ryper, da ble Frøya helt gæren og løp nedover fjellsida etter dem. Da fikk hun så stor fart at hun ramla og tok salto oppe i lufta to ganger og rett etter det fortsatte hun å løpe i full fart etter rypene, helt gæren. Når jeg kom ned skogen igjen ved Høgsetrin – en li i Gudbrandsdalen ble det mye mer snø igjen og det var en stor rådyrbukk der. I dalbunnen var det veldig lite snø igjen, bare 50 prosent av bakken var snødekt. Da kom mamma og kjørte oss med pulken på andre siden av dalen, men jeg må nå gå på veien uten bagasje i morgen. sånn at jeg går hele Norge på langs ellers blir det jo litt juks. Så neste dag løp jeg fra Faukstad til Sjoa cirka 1 mil mamma hadde heldigvis med joggesko. Vi sov på et vandrerhjem på Sjoa. Vi plassert pulken ved Stanviki, som jeg gikk til dagen etter der. Det gikk en skogsbilvei som går til Holsetrin som er like ved tregrensa 1 mil sør vest for Rondana. Bildet under er jeg og Frøya rett før vi går ned mot Gudbrandsdalen som man ser i bakgrunnen

Den bloggen er fra tidsberioden 24. februar til 18. mars 2017

Under er gallerie bilder fra turen på dette blogginnlegget

Det er ingen bilder i dette galleriet.