Norge på langs del 10 – Mot påske i Østerdalsområdet

Her er innlegg del 9 fra turen                                       Her er innlegg del 11 fra turen

Etter å vært hjemme en tur i 2,5 dag og bytta til en mindre pulk som er slitt fra før av. kjørte vi tilbake til Stodsbueøye like sør for Folldal den 1. april 2017.

For noen dager siden gikk vi i Rondane der det nesten ikke var snø. Det er fortsatt latterlig lite snø østover i Alvdalen og Vestfjell, spesielt i tregrensa. Nede i skogen var det mer snø, men det var bare 50 prosent snødekke der. Ved tregrensa var det mest bart, kanskje 25 prosent snødekke. På senorge.no så det ut som det skulle være mer snø lengre østover mot Alvdalen. Siden det er helg skal pappa være med en dag og hjelpe meg med å dra pulken opp bakken opp mot Øyaseter i Kvanndalen. Den pulken jeg har med nå er ganske slitt fra før av så vi dro den mye over barmark, men det går uansett ganske sakte å gå. Så vi gikk bare 4.5 km før vi stoppa og så om det var en fin teltplass et sted. Da så vi en hytte. Men den var låst men den det var en mindre hytte like ved som var åpen og siden det var meldt litt regn i natt så sov vi der. Bildet over ser vi et rådyr like ved Stodsbueøye. Det var også tre elger som vi så ved Atnsjøen. Bildet under ser man fjella vest for Kvanndalen med mye bart om kvelden.

Neste dag gikk vi videre østover i Alvdal Vestfjell – pappa ble med noen km før han måtte snu og dra hjem siden det er mandag og jobb i morgen. Bildet over ser man pappa og Frøya i Stodsbukvølve øverst i Kvanndalen. Bildet under ser man meg og Frøya opp mot Jehansskardet med Rondane i bakgrunnen.

Bildet over ser man den gamle slitte pulken med hjul oppå. Jeg tok med hjul i tilfelle det ble så bart at jeg måtte ha hjul under pulken. Med å ha hjulene oppå pulken sånn, ble pulken veldig ustabil så jeg satt hjula lengre ned i pulken ettervært Når jeg kom over Jehanskardet, så jeg at det var ganske lite snø østover mot Storsølnkletten også. Nord for Stråsjøen var det nesten ikke et snøfnugg. Bildet under ser man noen byger nordover mot fjellet Tron 1665 mho. Der så ut som det var mye mer snø i fjella langt nord og østover.

Når jeg begynte å gå nedover mot Breisjøen løsna plutslig pulkdraget fra selve pulken. Jeg hadde heldigvis med tau så jeg prøvde og knyte de fast igjen som man ser på bildet over. Det var rart at den skulle ramla av så lett. Får håpe det er mer snø forbi Alvdal da jeg kan bruke den nye store pulken. Da er det jo påske og da skal moren min være med og da kan hun ha med den nye pulken. Får håpe tauet holder til Alvdal. Det var nesten null snø i bakken ved Skridubekken, så det gikk veldig sakte å gå ned mot Breisjøen. Så jeg kom ikke ned mot Breisjøen før det var helt mørkt. Ned ved Breisjøen var mye mer snø igjen. og mye ryper som kakla. Bildet under ser man meg sette opp teltet i mørket ved Breisjøen.

Neste dag 3. april fiska jeg på Breisjøen. Jeg hadde på en ganske stor fisk men den ramla av. Isen var overraskende tjukk nesten like lang som isboret.

Etter å ha fiska gikk vi videre østover. Den korteste veien hadde vært å gått nord for Storsølnkletten, men det var mye mer snø sør for Storsølnkletten. Jeg skulle trodd det var omvendt siden det er mer sol på sørsiden. Det var egentlig mange fjell hvor det var mest snø i sørsiden. Kanskje vinden har blåst snøen på sørsiden av fjellene. Når jeg gikk løsna tauet som holdt pulken og draget. Jeg må nok knyte den mange ganger. Bildet over ser man teltet ved Breisjøen. Bildet under ser man meg og Frøya på en myr mellom Sørfjorden og Nordsjøen på Breisjøen.

Bildet over er teltet ved Veslhøa med Storsølnkletten 1827 mho i bakkgrunnen som er det høyeste fjellet i Alvdal Vestfjell. Neste dag skal vi prøve å gå til Korsberghytta turistforeningshytte siden det er meldt snøvær og mye vind i 2-3 dager. Bildet under er en trøtt Frøya som sovna mens jeg knøt pulken og draget sammen en gang til siden det løsner ganske ofte.

Når jeg kom mer mot Sølnsjødalen var det mye mer snø. Som man ser på bildet over. Det var fortsatt lite snø, men ikke problematisk lite. Bildet under er en flokk med gjess som trekker nordover.

Bildet over er Frøya med Frøyas skygge – noen ganger prøver Frøya å fange sin egen skygge.

Vi kom til Korsberghytta klokka 16, det var ingen der. Det står på internett at den skal være tilrettelagt for hund men det står ingen ting om hvordan enten på internett eller i hytta. Men den største hytta står det at det ikke er lov mens en mindre hytte står det ikke noe forbudt skilt. Så da sov vi der. Det var både ovn og gassapparat der. Neste dag var det ganske ufyselig vær med stiv kuling med regn og sludd. Da ble det en pausedag. Bildet over er solnedgang nord for Korsberghytta. Bildet under ser man den lille Korsberghytta.

Bildet over ser man en trøtt frøya inni Korsberghytta. Bildet under er Frøya som leker med ball når været hadde roet seg på kvelden og det ble kuldegrader og litt sol.

Dagen etter jeg hadde tatt en pausedag, den 6. april, var det fortsatt mye vind på morgenen. Men det roet seg midt på dagen så da gikk jeg videre østover mot Østerdalen. Når jeg hadde gått cirka 1 km begynte det å snø kraftig men ikke så mye vind. Men det var vanskelig å se hvor man går siden det var så hvitt og tåke. men jeg må prøve å rekke til Østerdalen i morgen kveld siden da skal mamma kjøre oppover for å være med i 5 dager siden det er påskeferie. 5 dager etter det skal pappa være med i påsken. På bildet under er meg i snøværet

Ettervært på ettermiddagen slutta det å snø og ble fint vær men, snøen var veldig klabbete under skiene. Ettervært ble det så klabbete at jeg måtte bare ta av skia og gå uten ski det var jo ikke så mye løssnø at det var vanskelig uten ski. Men det var jo veldig klabbete snø foran og under pulken som man ser på bildet over. der man ser at tauet som holder pulken fast i draget på å løsne. Det var ganske tungt å dra pulken den satt jo nesten fast i snøen. Under ser man en glad Frøya med hundeklær på. Jeg bruker å sette på henne hundeklær når det regner eller er klabbete snø sånn at hun ikke blir våt og kald

Når jeg nermet meg Tegningtjønnan. begynte det å blåse masse igjen så da satt jeg opp teltet. Bildet over er jeg med pulk rett før jeg skal sette opp teltet. Neste dag fredag 7. april skal jeg gå til Østerdalen litt sør for Alvdal der mamma kommer siden da begynner påkeferien. Bildet under er jeg som knyter pulkdraget fast i pulken. Det løsner fra hverandre sånn cirka vær 3 km jeg går og det er ganske tidkrevende og knyte. men mamma tar med nypulken. Det ser ut som det er mer snø på østsiden av Østerdalen.

Jeg gikk videre nedover til en skogsbilvei som går ned mot Sagplassen ved Glomma. Det var 2-3 ganger så mye snø nedi skogen enn på fjellet. Bildet under er jeg som krysser en snøbru over en bekk like ved Vesletjønna. Det var masse reinspor ved Vesletjønna. Merkelig nok har jeg ikke sett noe rein siden jeg var på Hardangervidda.

Det var ganske isete og bratt i nedoverbakken ned til Glomma så jeg måtte ta av skia endel plasser. Spesielt siden pulkendraget var så løst fast i pulken at i svingene gled pulken forover og nesten sånn at jeg kresja i pulken. Nede ved Glomma kom mamma med bil. Og da kjørte vi til en campingplass på Alvdal som vi overnatta på. Bildet over er Østerdalen, og bak de nærmeste grantrærne ser man Jutullhogget hvor jeg skal forbi neste dag. Bildet under ser man Glomma. Norges lengste elv med en lengde på 620 km.

Neste dag kjørte vi tilbake til der jeg kom i går kveld, så jeg gikk over demmningen ved Høyegga sånn at jeg kom meg over Glomma uten og jukse med å bli kjørt. På andre siden av Glomma er det jo bare 500 meter til Jutulhogget. Der jeg kom ned i går kveld  er det 8 km nordover til demning og så sørover til Jutulhogget igjen. Jeg kan jo ikke bare svømme over Glomma da hadde jeg kanskje drukna. Mens jeg gikk 8 km lekte mamma og Frøya med en ny hundefrisbee. Den forrige Frisbeen ble helt ødelagt så jeg håpet denne skulle vare lengre men hun beit den sånn at det ble en stor sprekk i den. Etter at de lekte med frisbeen klippa mamma Frøya. Bildene under er mamma og Frøya som leker med frisbeen.

Etter å gått 8km til Barkald fra andre siden av Glomma gikk jeg videre til Jotulhogget. Mamma kjørte til den andre siden av Jutulhogget som bare er 4 km, men siden snarveien ikke brøytes om vinteren måtte hun kjøre 50 km rundt. Når jeg gikk til Jutulhogget gikk jeg forbi der juvet var nærmest skogsbilveien uten å vite det. Og da var det forseint for å ta bilder, men lengre østover gikk det en sti til Jutulhogget som jeg gikk på. Jeg hadde ikke med skiene da de var i Alvdal. Og da var noen sted endel snø så jeg fikk mye snø i skoa og ble våt så jeg gikk ikke hele stien men nok til at jeg så mye av Jutulhogget, men ikke der man ser mest. Det får bli en annen gang. Bildet over ser man Jutulhogget som er en av de lengste juvene i Nord-Europa – 2.4km lang. Den største juvet i Nord-Europa er Sautso ved Alta. Jutulhogget ble til for 9000 år siden da det var en svær bredemt innsjø. Bredemingen brast og det ble en kjempe svær midlertidig elv som var større enn amazonas i vannføring en kort periode sånn at det ble gravd ut et svært juv. Jutulhogget er fredet som naturreservat. Bildet under er jeg med Jutulhogget bak meg. Det var ganske varmt vær idag, 10 grader midt på dagen. Etter at jeg hadde vært på Jutulhogget gikk jeg videre til Midtskogbrua i Tylldalen. Der var mamma med bilen. Da kjørte vi videre til Campingplassen ved Alvdal.

Neste dag gikk jeg og mamma videre fra Midtskogbrua i Tylldalen, oppover noen Skogsbilveier som går opp på Fonnåsfjellet. Når vi var halvveis gikk mamma og Frøya tilbake til bilen og kjørte rundt på andre siden av fjellet ved Finnstad nord i Rendalen. Bildet over ser man Rendalssølen på 1755mho tatt fra Fonnåsfjellet. Neste dag gikk vi videre fra Finnstad Etter å gått 500 meter oppdaget jeg at skiskoene lekker – det er vel derfor de har føltes fuktig lenge. Men de burde jo ikke bli slitt ut så fort. Jeg kjøpte dem for litt over et år siden, og det er jo veldig dyre sko fra Alfa som koster 4000 kr. De skal jo kunne brukes til å gå til sydpolen så da burde de tåle mer. Heldigvis etter å ha ringt Alfa så de at vi fikk nye gratis. Jeg får vel bare være fuktig på beina i noen uker da. Nå skal jeg, Frøya og mamma gå til Holøydalen som er 40 km nordøstover. Det tar sannsynligvis 3 dager. Og da kommer pappa og skal være med resten av påska. Det gikk en skogsbilvei opp fra Finnstad som heldigvis var skuterspor, siden det var mye mer snø her en lengre vestover. Det hadde vært tungt å gå 400 meter i en brattbakke med tung pulk i løssnø. Bildet under ser man pulken med mamma og Frøya når vi var ferdig med oppoverbakken.

Vi satt opp teltet cirka 50 meter nedenfor tregrensa like ved Nysetra. Siden det var endel vind med snøvær så er det best å ha teltet i skogen. Det var en god del snø cirka 70 cm stor forskjell fra Rondane, der det nesten var null snø. Neste dag gikk vi videre oppå fjellet da var det mest sol men mye vind.

Bildet over er mamma og Frøya på ski ved Nekmyrene. Det var mye ryper så vi hadde Frøya mye i bånd. Frøya er helt gal etter ryper. På ettermiddagen ble det mye roligere med vind og kjempefint vær, som man ser på bildet under med mamma og Frøya og Sølendalen i bakgrunnen. Nede i Sølendalen var det mye skaresnø som vi gikk igjennom på hvert steg, så det gikk sakte på slutten av dagen. Vi satte opp teltet like sør for elva Sølna. Neste dag 12. april var det vindstille, men det snødde masse. Vi gikk heldigvis nesten 3 mil i går så nå er det bare 12 km til Holøydalen. Da klarer vi vel å gå dit i dag selv om det er klabbeføre. pappa kommer til Holøydalen på ettermiddagen 12. april.

Bildet over er solnedgang over fjellet Elgpiggen 1604 mho på kvelden 11. april. Bildet under er mamma og Frøya ved teltet på morgen 12. april i snøvær.

Det snødde mesteparten av tiden vi gikk mot Holøydalen. Og det var rundt null grader så det var klabbeføre. Det gikk skuterspor hele veien.  Vi kom fram til Holøydalen og da hadde pappa kommet fram. Frøya så veldig sliten ut så hun sovna nesten mens hun sto, men hun kan ta mye pause i morgen. Pappa kjørte meg og Frøya til en hytte ved en campingplass ved Langsjøen, en innsjø litt vest for Femunden. Og så kjørte pappa mamma til bilen hennes  før hun kjørte hjem. Pappa kjørte til campingplassen for å være med resten av påsken. Neste dag 13. april snødde det mye, så jeg gikk bare østover på veien 10 km, mens pappa og Frøya slappa av i campingplassen eller bilen. Dagen etter, 14. april gikk vi videre oppover fjellet nord for Langsjøen ved Blåkletten. Da var det plagsomt mye klabbeføre som man ser på bildet under med mye snø under skia til pappa. Når vi hadde kommet oppå fjellet, snudde pappa og Frøya og kjørte på andre siden av fjellet i dalen Tufsingdalen. Der bor det vel kanskje en del tufsete folk.

Bildet over er en hvit svart Frøy. Bildet under er pappa med solbrille i sola. Ellers kan man bli snøblind.

Bildet over er fjellet Sålekinna. Bildet under er Tufsingdalen. cirka 80 km østsørøstover i Sverige er det en nasjonalpark som heter Tofsingdalen. Enten er begge stedene Tufsete steder eller er det et ord på en dialekt eller kanskje noe fra sørsamisk.

I Tufsingdalen var det masse tufsete rådyr på et jordet. Når jeg kom til Tufsingdalen kjørte vi tilbake til campingplassen. Neste dag gikk jeg videre opp Flensdalen nord for Tufsingdal og videre forbi Flensjøen i Flensmarka. Flensmarka ligger nord på vestsiden av Femunden og ligner veldig på Femundsmarka med halvparten furuskog og halvparten fjell med mye små og store vann. Det er også masse åpne koier som eies av Statskog akkurat som i Femundsmarka. Det er en nettside kalt åpne gapahauker og koier i Norge hvor man kan se åpne hytter over Femundsområde og resten av Norge. Pappa gikk til en sånn hytte fra Synnervika mens jeg gikk fra Tufsingdalen som heter Grådalshytta i Flensmarka. Bildet under er en furu med Flensjøen i bakgrunnen.

Cirka 2 km vest for Grådalsbua var det en liten åpen gamme kalt Revehiet, bildet over. Etter å sett på Revehiet gikk jeg og Frøya videre til Grådalsbua der pappa hadde kommet og fyret i ovnen og holdt på å starte med å lage mat. Under ser man pappa spiser mat i Grådalsbua.

Bildet over er jeg som spiser kylling og nudler i hytta. Bildet under ser man Grådalshytta om natta.

Bildet over ser man Frøya med dumboører – kanskje hun kan fly med dem.

Bildet over ser man pappa som prøver å lime på noen vanntett biter fra en vanntett pose får å tette skoene sånn at det ikke kommer mer vann inni i de hullete skoene. Bildet under ser man det vanntette greiene limt på håper det holder i noen uker. Jeg tror det kommer til å ramla av etter bare noen få dager.

Bildet over er Frøya som fanger en snøball i lufta som pappa kasta. Etter å sovet en natt i Grådalsbua gikk vi videre til Synnervika der bilen er parkert. Da tok vi å pakka pulken og gikk videre til Lortholbua som er en åpen bu i Femundsmarka. Bildet under er pappa og Frøya mellom Grådalsbua og Synnervika.

Bildet over er jeg og Frøya på Femunden. Femunden er Norges 3 største innsjø og den 2 største naturlige innsjøen siden Røssvatnet i Nordland er regulert. Femunden ligger på 664 mho mellom Hedmark og Sør-trøndelag. Under er det et jervespor som er like stor som handa mi i Nordvika. Det hadde vært morsomt å se en jerv. Det er det eneste av de 4 store rovdyra jeg ikke har sett.

Ved Lortholbua går det tømmerrenner  vahvornnet renner fra Femunden til Feragen. Femundvassdraget renner egentlig naturlig bare sørøstover med Trysilelva og til Vaneren i Sverige hvor den fortsetter som Gota elv. Det er norden lengste vassdrage.,men siden folk fra Røros ville fløte tømmer fra Femundsområde til Røros så lagde de en unaturlig elv i nordenden av Femunden sånn at det er to utos i Femunden. Det er bare 2 innsjøer i Norge det er sånn. Femunden og Lesjasjøen. Jeg tror jeg har hørt at i Lesjasjøen er det naturlig. På en måte kan man padle opp fra Gøteborg opp Gota alv også Vaneren og Klaraelva/Trysilelva, ettervært  Femunden og ned tømmerrenna til Feragen og Håelva, ned til Røros og videre på Glomma og ned til Fredriksstad. Det hadde vært en lang padletur. Gota-vassdraget er nordens lengste vassdrag. Glomma er den nest lengste. Bildet under er pappa i Lortholbua. I Lortholbua har vi vært 3 ganger før.

Bildet over er Frøya uten for Lortholbua. Det var ikke så veldig mye snø i femundsmarka men mer en nok snø for å gå ski. Neste dag mandag 17. april måtte pappa kjøre hjem fra påskeferien siden det er tirsdag og jobb i morgen for han. Da blir det meg og Frøya alene en stund fremover.

Her er innlegg del 9 fra turen                                      Her er innlegg del 11 fra turen