Vindfull og kjølig april i Trøndelag – Norge på langs del 11

Her innlegg del 10 fra turen                                      Her innlegg del 12 fra turen

Nå var påskeferien slutt for pappa så mandag 17. april 2017 måtte han kjøre hjemover for å gå på jobb neste dag etter å overnatta i Lortholbua i Femundsmarka. Nå skal jeg og Frøya være alene på tur til 29. april da pappa kommer med nye skisko siden alfa skiskoene mine ble hullete. Jeg veit ikke hvor langt jeg kommer innen den tiden men ihvertfall til Storlien like ved Riksgrensa øst for Meråker, og hvis det er fint vær kommer jeg kanskje til Sandvika område. Det er nå meldt fint vær noen dager fremover ihvertfall. Bildet under er pappa som pakker soveposen i Lortholbua.

Det var veldig fint vær med sol og lite vind. Bildet over er jeg opp en bakke like vest for Muggruven hvor det heldigvis var skuterspor jeg kunne følge, og som gikk forbi Grunnhåbua statskoghytte. Der har jeg vært to ganger før. Det er mange åpne buer i Femundsmarka, ihvertfall 18 og de fleste er statskog. Trykk her for å få oversiktkart over hvor de er. Jeg skal prøve å gå til Muggsjøli statskoghytte i dag. Bildet under er åpent vann av bekken mellom Stortjønna og Muggsjølitjønna

Femundsmarka nasjonalpark ble opprettet i 1971 og er 597 kvadratkilometer mellom Femunden og Svenskegrensen. Bildet over er jeg og Frøya like nedenfor Muggruven med Femunden i bakgrunnen. Bildet under er skog og fjell i Femundsmarka tatt fra Muggsjølitjønna

Vi gikk til Muggsjøli som er to åpne statskoghytter rett ved siden av hverandre og som ligger i nordenden av Muggsjølitjønna. I en informasjonsbok så sto det at Muggsjøli ble brukt til seter til 1895 da de slutta på grunn av at de så spøkelser. Kanskje jeg får se spøkelser i natt. Frøya bjeffa ihvertfall på spøkelsene mange ganger. Bildet under er Muggsjøli hytta jeg sov i. Det var heldigvis ingen spøkelser som kom. Bildet over er en furu ved Muggsjølitjønna.

Neste dag 18. april gikk vi videre nordover i kjempefint vær, men ganske kaldt, kanskje 5-10 kuldegrader i skyggen. Det var 15 kuldegrader på morgenen. Etter en stund oppdaget jeg at jeg hadde glemt lua mi i Muggsjøli hytta, men det hadde tatt for lang tid og snu og hente den siden jeg hadde kommet et godt stykke, og jeg har en annen lue også. Kanskje den er der enda hvis jeg går dit neste vinter en gang. Hvis ikke spøkelse tar den imens. Bildet over er Frøya med Storviglen 1561mho i bakgrunnen. Jeg skal prøve å gå til en hytte som er på andre siden av Storviglen i dag, sånn at jeg ikke trenger å sette opp teltet. Det er en nødbu så jeg kan ikke bruke veden. Litt nord for Åbbårtjønna var det mye reinspor som man ser på bildet under. Jeg har merkelig nok ikke sett rein siden Hardangervidda.

Bildet over er jeg og Frøya opp bakken opp mot Storviglen med Femunden i bakgrunnen. Det var over 500 høydemeter fra Muggsjølia til det høyeste punktet jeg må gå for å komme over på andre siden av Storviglen. Bildet under er fjellskråningene i en liten dal ved Støvelskaftet.

Bildet over er Femunden i kveldslys. Det tok ganske lang tid å gå til nødbua siden det var så mye oppoverbakke, så det var mørkt når jeg kom fram. Døra var delvis snødd igjen så jeg måtte grave bittelitt, men det gikk fort. Det sto at man ikke skal bruke veden i hytta siden det er nødved, så det ble ikke noe varmt – det var vel 10 kuldegrader. Bildet under er nødbua om natta.

Neste dag 19. april var det delvisskyet og frisk bris Det var en merka skuterløype som gikk innover mot Sverige. Den følgte vi til kom til vannet Bolagen i Sverige, ca 500 meter fra Norge. Men vi gikk inn i Norge igjen bare etter å gått i Sverige 1 km. Bildet over er en skuterløype med Skarsfjella i horisonten. Bildet under er en rype akkurat på riksgrensa. Det var veldig mye ryper i fjellet nå.

Når vi kom vannet Storhåen, satte jeg opp teltet. Etter å satt opp teltet begynte det å blåse ganske mye, men jeg hadde heldigvis satt teltet i le nedi en grop. Neste dag blåste enda mye på morgenen, men det stoppa og ble roligere midt på dagen. Da gikk vi videre mot Vauldalen. Underveis gikk vi over vei nr 31 og følgte en skogsbilvei opp til Gruvsjøen. Det var mye mer snø i Vauldalen enn i Femundsmarka selv om det ligger like høyt og er ganske nært. Det var kanskje 80 cm i Vauldalen – stor forskjell fra når jeg var i Rondane i mars da det var nesten bart. Det er jo nesten en måned siden. Bildet under er jeg og Frøya på tur nedover mot Vauldal.

Bildet over ser man Viglpiken 1361 mho. Bildet under er meg og Frøya opp til Gruvsjøen på kvelden. Det var veldig bakglatt under skia opp bakkene så noen ganger tok jeg av skia. Spesielt de bratte bakkene.

På natta begynte det å bli overskya og blåse mye. Og neste dag blåste det veldig mye. Under ser man meg neste dag i uværet og kaldt på fingra. Jeg tenkte at det var best å ta pausedag, men det var så kjedelig å være i teltet så jeg tenkte jeg kunne jo gå selv om det er litt uvær. Det er jo uansett mer trær og le i Hyllingdalen så vi gikk videre mot Hyllingdalen

Det snødde også ganske mye men det ble ikke klabbføre – kanskje litt for kaldt. Bildet under er Frøya på Gruvsjølangtjønna hvor hun så en rype som hun løp etter, men det for mye djup løssnø til at hun klarte å løpe. Hun svømte mer en løp i snøen. Vi kom ettervært til vannet Øvre Hyllingen, som er nesten det øverste man kan komme i Glomma vassdraget. Det er et sted på grensen mellom Røros og Tydalen hvor vannskillet er. Nå er jeg i Røros  like ved Tydalen. Jeg satte opp teltet like sør for Øvre Hyllingen.

Neste dag blåste enda mye men jeg var nå i tett bjørkeskog så det var ikke så mye vind ved teltet, men jeg tok pausedag 22. april siden det blåste mye oppå fjellet og det snødde halve tiden. Bildet over er Frøya i teltet. Sola skinner på teltet, så sola kom igjennom skyene av og til. Bildet under er Frøya med en pinne som jeg kasta og hun henta.

Bildet over er Frøya som hopper i snøen etter pinne. Bildet under er jeg som ligger og slapper av i teltet. Jeg hadde med noe blader med Illustrert Vitenskap og Villmarksliv så jeg hadde noe å lese inni teltet.

Neste dag blåste det ikke fullt så mye, men enda endel og det snødde ikke så mye lengre. Så da gikk vi videre over vannet Øvre Hyllingen og oppover mot Viglsjøen, et stort vann akkurat over tregrensa. Der satte vi opp teltet i sørenden i noen skogklynger, med ly for vinden. Neste dag var det endelig helt vindstille og sol. Jeg måtte prøve å se om det var noe fisk å få på Viglsjøen hvor jeg har hørt skal være stor ørret. Isboret var bare akkurat langt nok til å komme igjennom. Etter å fiska i 10 minutter beit det på stor fisk som reiv av markkroken. Jeg hadde med flere kroker men ikke noe mer beit på.

Bildet over er jeg som fisker bak Frøya på Viglsjøen. Under er jeg og Frøya som krysser Viglsjøen med nordlige Bjørnhåmmåran i bakgrunnen og en del av Skarsfjella som jeg går mot. Ettervært ble det mer overskyet og frisk bris

I Bjørnhåmmårskardet var noen noen ryper som man ser på bildet over.

1 km etter å gått over vannet Soenehkejaevrie satte jeg opp teltet siden det begynte og bli mørkt og det var kanskje noen stup litt sør for Skarsddørsjøan.

Neste dag 25. april blåste det skikkelig – jeg hadde heldigvis festa teltet skikkelig. Jeg tenkte at jeg kanskje skulle ta pause, men det blåste sannsynligvis mindre lengre nedover mot Sylsjön i Sverige. Teltet er jo på en plass var vinden blir pressa sånn at det blir god fart på vinden. Det er jo også nesten 1300 mho. Så jeg går videre i dag, jeg må bare være forsiktig å ikke miste teltet i vinden når jeg pakker det sammen ellers flyr det av gårde og jeg står uten teltet oppå fjellet. Kameraet ble så fuktig av vinden og snøen at det kom vann i skjermen sånn at det ble flekker på den. Håper det forsvinner og at skjermen ikke blir ødelagt. Bildet over er Frøya som blir bortskjemt med å spise litt skinke som sannsynlig var litt gammelt. Men hunder tåler gammel mat bedre en meg. Bildet under er jeg og Frøya utenfor teltet med mye vind.

Bildet over ser man meg og Frøya med Skarsfjella i bakkgrunnen. Skarsfjella er en fjellrekke med topper rundt 1500 mho sør i Sylenområdet og er freda som lanskapsvernområde. Etter å gått forbi Skarddørsjøan og inni i Sverige satte jeg opp teltet 1 km sør for Sylsjön. Det blåste litt der også men ikke problematisk, så jeg satte opp teltet der. Neste dag var det litt bedre vær og jeg skal prøve å gå til Neddalshytta – en turistforeningshytte i Norge. Det står på internett at den skal være tilrettelagt for hund, men jeg har opplevd at det ikke er tilrettelagt selv om det står det på internett før så jeg må bare se når vi kommer dit. Bildet under er jeg som graver snø vekk fra teltet som har blåst over teltet i natta. Mens jeg graver kaster jeg snøen til Frøya og hun prøver å fange snøen i lufta. Det synes hun er kjempemorsomt. Midt mellom Sylsjön og Neddalshytta kom jeg til et veldig humpete område med masse små stup og det snødde så tett at jeg ikke så noe så jeg måtte slå leir og bare vente til det ble mer sikt som det ble ettervært heldigvis. Da måtte jeg gått masse sikksakk før jeg kom til en ubrøyta anleggsvei som gikk til Neddalshytta. Det var ingen andre på Neddalshytta når kom dit. Og det var ganske bra tilrettelagt for hund med egne soverom man kan sove med hunden sin og andre rom der det ikke var lov med hund men allergikere.

Bildet over ser man Neddalshytta. Det var ganske mye snø på Neddalshytta.

Bildet over er en trøtt Frøya på morgenen neste dag i hundesoverommet. Som man ser på bildet under var det kjempefint vær neste dag den 27. april. Det var et webkamera på Neddalshytta så pappa så at jeg skulle stå utenfor hytta. Og da så han meg på bildet. Om 2.5 dager så må jeg enten være i Meråker eller i Storliområde i Sverige for da kommer pappa kjørende oppover med nye skisko. Jeg tror jeg går til Storliområde siden det står på Senorge.no at det er mer snø der Meråker ligger jo bare på 100-200 mho så der blir det fortere bart og det jo snart mai. De skiskoene jeg har nå begynner å bli ganske hullete, og det vi limte over for å tette hullene holder på å ramle av nå. Jeg trodde det skulle ramle av for en uke siden. men nå blir skoene våte, så det blir deilig å få nye skisko

Bildet over ser man Nesjøen i bakgrunnen som så ut som det var litt vann i siden isen var lavere utpå vannet. Det er jo regulert. Det var ganske varmt midt på dagen i sola, men med en gang sola begynte å være lavt på horisonten ble det ganske mye kaldere. Snøen var ganske klabbete under pulken så det gikk ganske sakte. Bildet under er jeg og Frøya med Sylenmasivet 1764 mho i bakkgrunnen. Frøya gikk bak pulken siden det var for djup løssnø å gå foran. Da er det lettere å gå bak pulken.

Bildet over er teltet med Storsylen 1764 mho i bakgrunnen. Om natta termometeret sto det at det var 14 kuldegrader og det er ganske kaldt for å være snart mai. Jeg trodde ikke det skulle bli så kaldt i april når det var så varmt i slutten av mars – merkelig vår. Det var jo 20 varmegrader i Oslo for en måned siden. Bildet under er soloppgangen over Storsylen som ligger på grensen mellom Norge og Sverige

Neste dag den 28. april, blåste det frisk bris og var snøbyger og sol og ganske kjølig for årstiden. Vi gikk inn i Sverige sør for Fiskåhøgda der det var en åpen nødbu Fiskåhøgda  Den gikk vi forbi og videre til elva Enan der jeg satte opp teltet. Det skal være en elv der men jeg så den ikke siden det var så mye snø. Bildet over er jeg og Frøya ned mot Enan. Bildet under solnedgang fra teltet.

Neste dag 29.april var det sol og ikke så mye vind. I dag skal jeg gå til veien mellom Enafors og Storlien i Sverige der pappa kommer kjørende på kvelden. Det er over 20 km men det rekker jeg vel. Det er jo lenge lys nå. Bildet over er jeg og Frøya som leker med snøen på morgenen. Bildet under er Sylanfjellene fra den svenske siden med elva Enan i skogen.

Bildet over er Blåhammaren fjällstation noen hytter fra Den Svenske Turistforeningen. Bildene under er utsikt over de svenske skogene.

Når jeg kom ned i skogen igjen på andre siden av fjellet begynte det og bli mørkt men jeg var nesten fremme og hadde lommelykt. Ettervært kom jeg meg til en skogsbilvei som ikke var på kartet men gikk i riktig retning, men den forsvant ettervært og jeg gikk videre og da dukka det opp en elg. Etter det kom jeg til en ny skogsbilvei som gikk til hovedveien der det enda var nok snø. da kom pappa og vi kjørte til et hotel i Meråker der det var det ikke skiføre siden det er bare 100 mho. Bildet over solnedgangen før jeg kom ned mot veien.

Her innlegg del 10 fra turen                                             Her innlegg del 12 fra turen