Turer mellom Norge på langs turen og før påsken 2018. Drone, mye snø og mars-kulde.

26. oktober 2017 kom jeg og Frøya fram til Kinnarodden som var målet for Norge på langs turen. Etter å kommet fram til Kinnarodden gikk jeg, pappa og Frøya til Mehamn og tok taxi til bilen til pappa. Deretter kjørte vi til Smalfjord der faren min kommer fra. Dit drar vi nesten hver sommer og noen ganger i påsken. Der lagra jeg bilder på harddiskene og slappa av noen dager og spiste kongekrabbe oss onkel og tante. Vi må kjøre hjemover 30. oktober. Bildet under er en båt som var i fjæra i Coalbmi i Smalfjord 28. oktober. Den tok onkel Sverre og pappa og satte fast tau i for å slepe den vekk. Deretter tok vi den opp i sjarken til onkel Sverre og tok den med til kaia i Smalfjord. Da ligger den ikke i fjæra og forsøpler naturen.

Bildet over ser man Stangnestind fra Coalbmi i Smalfjord. Vi gikk også en tur til hytta mi ved Smalfjordvann 29. oktober. Den er en cirka 12 kvadratmeter stor hytta som ble bygd i 1959 som jeg fikk av bestemor og bestefaren min når jeg var liten. Bildet under ser man pappa som låser opp hytta.

30. oktober kjørte vi hjemover til Jessheim og Gjelleråsen, nordøst for Oslo. Pappa må til Nederland 2. november så vi må kjøre hele veien igjennom Norge siden Frøya rabiesvaksine er gått ut på dato. Den må hun ha i Finland.  Det er også noen tullete regler i Sverige med bendelormvaksine som man må ta innen 24 timer. Og det er mye lengre å kjøre bare i Norge istedenfor gjennom Finland og Sverige. Det er mye mer svingete og dårligere vei og endel lengre. Og det var også litt glatt og mye vind og snøfokk, spesielt over fjellovergangene. Bildet over er en havørn og en ravn på østsiden av Porsangerfjorden. Det ser ut som ravnen er oppå havørn. Bildet under er veien ved Børselvfjellet. Vinteren har kommet til Finnmark.

Ved Sennalandet øst for Alta var det en rev som man ser på bildet over. Bildet under ser man månen og Alta.

Bildet over ser man en rein flokk over E6 på Saltfjellet. Vi kom hjem på kvelden 31.oktober. Jeg og Frøya har ikke vært hjemme siden 1. april 2017 i år. Nå blir det mye sortering og redigering av bilder. Det tar nok veldig lang tid og det er sikkert og 100 000 bilder som må sorteres. Og det tar lang tid.

Bildet over er grilling av pølser ved Tjerntjernet i Romeriksåsen 11. november. Den første snøen på Gjelleråsen kom i starten av november, men den smelta vekk, men det ble skiføre i starten av desember. Bildet under er pappa som kaster stein på isen for å se for solid den er. Kom akkurat igjennom Bildet er tatt ved Skyten sør i Hadelandsåsen den 25. november.

3. desember dro jeg og Frøya til Romeriksåsen for å overnatte i en hytte som var ved Fjellsjøen nord for Skogtjernet. Den kalles Fjellsjøkoia og eies av Lunner Almenning og er gratis å overnatte i med 4 senger og en ovn. Det ligner veldig på de åpne hyttene i Femundsmarka. Det var nok snø til å gå på ski, men det trodde jeg ikke før jeg kjørte til Bruvoll og da var det for seint. Vi sov på hytta i to netter. Bildet under ser man Fjellsjøkoia på morgenen 4. desember med månen bak trærne.

Bildet over er Grøa sør i Hadelandsåsen 9. desember. Bildet under er pappa og Frøya som leker med pinnen som Frøya har i munnen på Grøa sør i Hadelandsåsen. Det vannsystemet med vannene Grøa, Skyten, Vajå og Skjellbreia bruker jeg og pappa kalle fiskeørnvannet siden første gang vi var der så vi en fiskeørn fange en stor fisk. Og de vannene er jo nesten et vann siden det er demmet opp så mye at det er blitt til et vann med unntak av Grøa som det er en liten demning eller bru som skiller det fra resten.

Bildet over er pappa og Frøya ved bålet 10. desember.

Bildet over ser man skiføre på Elvannet 17. desember. Bildet under er Frøya som fanger snø i lufta som mamma kasta på lille julaften i Gjelleråsmarka.

Bildet over er Frøya som ser på ball på julaften. Jeg fikk en drone i julegave av mamma og pappa. En dji mavic pro som er liten drone som bare veier 750 gram. Så da blir det nok masse dronebilder og videoer etterhvert. Men først var det meldt mye snøvær så da kan jeg ikke bruke dronen med en gang. Når det ble fint vær prøvde jeg dronen, men da ville den ikke virke. Noen dager seinere fikk jeg den til å virke. I løpet januar og februar prøvde jeg den flere ganger, men cirka 20 prosent av gangene vil den merkelig nok ikke fly. Det virker nesten som det er noen spesielle områder den aldri vil virke. Et sted i Gjelleråsmarka har jeg prøvd 4 ganger og ingen av gangene ville den virke. På fjernkontrollen står hele tiden sys warning  check app. På internett står det ingenting om hva det er. Vi var hjemme på Gjelleråsen denne jula. De 3 siste julene har vi vært på Gjelleråsen. Vi bruker å være på Foldereid i Namdalen der moren min kommer fra. Bildet under er mamma og Frøya på skitur i romjula 29. desember i Nordmarka.

Bildet over nyttårsaften på Gjelleråsen. Da var det slutt på 2017. Og godt nyttår 2018. Det var delvis tåke på nyttårsaften. 8. januar var det meldt fint vær så da kjørte jeg og Frøya til Femundsmarka for å være på tur der i noen dager. Bildet under ser man en veldig veldig veldig stor elg i solnedgang i Østerdalen.

Det var mørkt når vi kom til Synnervika og det var 15 kuldegrader. Vi følgte først et skuterspor noen km. Så oppdaget jeg at jeg hadde glemt den nye dronen i forsetet på bilen. Så da måtte jeg snu. Etter å henta drone gikk vi videre på skutersporet, men det gikk bare rett sørover. Og vi skal østover mot Lortholkoia. Det var veldig mye djup løssnø. Og siden snøen var så tung var det mye overvann. Så pulken og skia ble våte og med snø som klabba under og pulken var som en brøytebil med masse snø foran. Så pulken satt nesten helt fast i snøen, og det var kjempetungt å gå. Og det hadde vært mye vind dagen før så de fleste skutersporene hadde blåst igjen. Så når vi kom til Lortholkoia var jeg helt utslitt. Lortholkoia er en Statskog hytte som er gratis å sove i. Man må bare hogge ved – det er det eneste det koster å overnatte i Statskog hyttene. Det er mange sånne hytter i Femundsmarka, cirka 15. Neste dag var det klarvær og ganske kaldt, mellom 25 og 30 kuldegrader. Det var bare meldt 12 kuldegrader. Yr.no tar veldig feil. Det var vanskelig å få det varmt i hytta selv om jeg fyrte mye i ovnen. Jeg hadde egentlig tenkt å gå videre til Grunnhåbua og Muggsjølia, men det var så mye djup løssnø. Jeg synker jo nesten  50 cm ned i snøen med ski. Og med pulk og oppoverbakke i denne kulde frista ikke det. Bildet over er pulken på skuterspor i Synnervika som gikk feil vei. Bildet under er Lortholkoia om natta.

Jeg prøvde dronen på morgenen. Den måtte varmes opp først ved ovnen eller inni jakka. Det sto på fernkontrollen «Low temperatur varning can not fly». Med når jeg hadde fått varma den fløy den, men i 30 kuldegrader gikk batteriene fort tomt. Det skal vare i 27 minutter men jeg tror det var nærmere halvparten denne gang. Bildet over ser man Lortholle nederst på bildet og Norvika i nordenden av Femunden. Med store Svuku i horisonten. Bildet under ser man meg og Frøya på brua over tømmerrenna sør for Lorthollet

Bildet over er Melkeveien over skogen ved Lortholkoia.  Bildet under er Frøya med Lortholkoia i bakgrunnen. Jeg hadde på en hundejakke til Frøya for at hun skal holde på varmen.

På morgenen 11. januar dro vi hjemover. Når jeg kom til bilen var det 25 kuldegrader og jeg fikk såvitd start på bilen. Bildet under er Melkeveien over skogen i Femundsmarka. Bildet over er Nordvika i Femunden med Frøya på morgenen 10. januar.

Bildet over er jeg på tur til bilen før sola står opp i 25 kuldegrader. Det var en stor furu man ser på bildet under.

I januar og Februar 2018 kom det veldig mye snø i Osloområde. I fjor var det nesten bart hele vinteren. Med nesten rekordlite snø. I år på Bjørnholt 360 moh i Nordmarka var det 159 cm snø i år. Jeg fikk penger fra to av naboene og mamma for å måke snø. så det ble mye måking for meg denne vinteren men det gjør ikke noe. Bildet over ser man meg måke snø i bakken mellom huset jeg og mamma bor i og garasjen 16. januar 2018. Bildet under er jeg som måker snø uti i hagen. Med Frøya som står i veien.

Bildet over er snø på trærne i Gjelleråsmarka 18. januar. Bildet under er snøras som kom fra naboer sitt tak 26. januar. Det raste ned på veien våres. Hvis noen hadde stått det når raset hadde gått ville man fått nesten et tonn med snø på seg og det hadde blitt farlig.

29. januar dro jeg og Frøya på telttur til Vesle Snellingen nord i Romeriksåsen. Jeg må jo ha noen pauser fra å redigere bilder fra Norge på langs turen, noe som tar veldig lang tid. Bildet over er jeg og Frøya like ved teltet om natta. Bildet under er vinterskogen ved Vesle Snellingen i månelys.

Bildet over er teltet tatt fra dronen på morgenen. Bildet under er jeg som fisker på Vesle Snellingen.

Bildet over er Snellingen seter. Bildet under er dronebilde 5. februar med oversikt over Oslo og sørlige delen av Gjelleråsen. I januar og februar var det overskyende og snøvær de fleste dagene så det var ikke så bra dronevær og siden dronen ikke er vanntett er ikke snøvær lurt.

7. februar gikk jeg og Frøya til Fjeĺlsjøkoia i Romeriksåsen. Samme sted som vi var i 3-5. desember 2017. Nå var det mye mere snø, cirka 1 og en halv meter. På Bjørnholt i Nordmarka er 159 cm. Sist gang det var mer snø i februar var i 1988 for 30 år siden. Så jeg måtte grave fram døra som man ser på bildet under.

Bildet over er skogen utenfor Fjellsjøkoia om natt. Bildet under er Frøya som rister av seg snø. Etter å lekt med pinne.

Bildet over ser man drone bilde over Fjellsjøkoia. Bildet under er Frøya og Fjellsjøkoia med mye snø på taket.

Bildet over er jeg som har gravd snø vekk fra døra på Fjellsjøkoia. 11. februar ble jeg endelig ferdig med å redigere alle bildene fra Norge på langs turen etter å starta 1. november. Det tar lang tid. Nå skal jeg prøve å lage en fotobok. Bildet under er Frøya i solnedgang på Romstjern i Lillomarka cirka 5 km vest for Gjelleråsen 13. februar.

Bildet over er en elgku med kalv på Grøa sør i Hadelandsåsen 22. februar. Bildet under er jeg som leker med pinne med Frøya nord for Grøa sør i Hadelandsåsen.

Bildet over er drone bilde over Øyungen ved Jeppedal i Hurdal 25. februar. Bildet under er rådyr som sannsyneligvis har en tøff vinter med all den snøen.

26. februar kjørte jeg og Frøya nordover til Femundsmarka, da det er meldt masse sol og mellom 12 og 22 kuldegrader. Men når jeg kom til Synnervika i nordenden av Femunden var det kaldere en hva yr.no sa. Da sto det at det var 25 kuldegrader på termometeret på bilen. Da begynte vi å gå etter skuersporene. men jeg gikk feil i skuterspor. Så skutersporet stoppa ved noen hytter og det var mørkt men det var jo bare 1 km til Nordvika der jeg skal. Så jeg gikk og prøvde å gå rett over dit, men jeg fant ut etterhvert at jeg gikk en ring. Så da jeg tok fram  kompasset så jeg ikke fortsetter å gå i ring. Det var mye djup snø. Heldigvis var det ikke klabbeføre. Så det var litt tungt å gå. Etter å svetta i en time med gåing i djup snø kom vi  fram til Nordvika. Der fant jeg et skuterspor, men etter å ha gått etter det i et kvarter stoppa det også. Så da måtte jeg gå nordover i Nordvika for se etter skuterspor selv om jeg skal rett østover – det er for tungt å gå utenfor sporet. Da fant jeg et skuterspor spor som gikk oppover elva Mugga. Vi følgte den til vi kom til Grunnhåbua. Det er en gratis Statskog hytte. Da fyrte jeg bare i ovnen gikk og la meg for å sove i hytta. Neste dag var det 25 kuldegrader og endel vind. Så jeg og Frøya slappa mest i hytta og gikk en liten tur. Bildet under er jeg og Frøya i Grunnhåbua. Det ble heldigvis varmt i hytta selv det var kaldt ut. Bildet over er jeg ved Grunnhåbua på natta i måneskinn.

28. februar var det 34 kuldegrader på morgenen når jeg våkna og da hadde sola vært oppe cirka en halvtime. Men det var ganske vindstille og når sola hadde at vært oppe en stund ble det bare 17 kuldegrader. Da tenkte jeg vi skal prøve å gå til Muggsjølia. Når jeg gikk Norge på langs glemte jeg lua mi i Muggsjølihytta. Så jeg skal prøve å hente den, men det blir bare en dagstur. Jeg vil ha mesteparten av utstyret i Grunnhåbua. Siden det er mye oppoverbakke og djup snø blir det tungt å gå dit med pulk. Så jeg tok bare med kamerautstyret i sekken. Men selv uten pulk ble det for tungt å gå helt til Muggsjølia i djup snø så vi gikk bare til Muggruven. Der prøvde jeg dronen men dronekamera rista for mye av en eller annen grunn så det ble ikke noen bra bilder. Bildet over er jeg som flyr med dronen på Muggruven. Bildet under er jeg som tok noen bilder med dronen ovenfor Grunnhåbua på kvelden etter å vært på Muggruven.

På kvelden sto det at det var 32 kuldegrader så da blir det sikkert en veldig kald natt. Når jeg tok bilder gikk kamerabatteriet tom for strøm nesten med en gang jeg satt i fulladet batteri. Og når jeg trykka på knappene på kameraet virka de ikke alltid. Kamerautstyr er nok ikke ment for å tåle så kaldt vær. På morgenen neste dag 1. mars sto det at det var 37 kuldegrader på termometeret. Årets første dag i vårmåneden mars var ikke så veldig vårlig. Kanskje det var kaldere enn 37 kuldegrader siden termometeret var rett utenfor døra og det var varmt inni hytta. Så kanskje det egentlig var kaldere siden det siver varme ut av hytta. I Folldal i Hedmark var det 41.9 kuldegrader i natt, noe som er ny kulderekord i mars for Hedmark fylke.  Yr.no så at det bare skulle bli 24 kuldegrader i natt. Det ble også ny kulderekord i mars for Oppland fylke med 40.7 kuldegrader på Leirflaten. Faktisk i går 28. februar ble det faktisk ny kulderekord for februar i Oppland fylke da det var 39.7 kuldegrader. Når den gamle februarrekoden var 38.8, men den værstasjonen er ganske ny. Og er nok mye kaldere sted en andre steder i Oppland. Den ble satt opp i august 2012. Ny kulderekord for Bergen Florida værstasjon ble satt med 12 kuldegrader for mars. Og på Tyvannshøgda i Oslo ble det ny mars rekord på 18.1 kuldegrader. Itillegg ble det noe mars-rekord i Burskerud med 35.7 kuldegrader på Dagali Det var også masse andre mars rekorder. Det var er egentlig vanskelig å kjenne så mye forskjell mellom 37 kuldegrader og 20 kuldegrader. Det føltes bare litt kaldere selv om det var 17 grader kaldere. Når sola kom opp ble det mye varmere med bare 15 kuldegrader og null vind. Da tenkte jeg å gå til Gubbtjønnbua men når jeg kom dit var det opptatt. Så da dro jeg like gjerne hjem. Bildet over ser man Grunnhåbua. Bildet under ser man meg og Frøya på morgenen når sola at vært oppe sånn at det nok var litt varmere en 37 kuldegrader.

Bildet over jeg som sager ved til neste man som skal til Grunnhåbu. Statskoghyttene er gratis, men man må sage opp ved sånn at neste mann har mye ved når det kommer noen etter meg.

Bildet over er jeg og Frøya på tur over Femunden i rettning bilen. Når jeg kom hjem til Gjelleråsen smitta mamma meg med en kraftig forkjølelse som varte til påske. Så det ble ikke så mye tur i 3 uker. Bildet under er mye snø i hagen på gjelleråsen 15. mars.