Vindfullt og snøskredfare i påsken 2018 Smalfjord i Tana

Etter å vært veldig forskjølet i 3 uker i starten av mars kjørte jeg og pappa fra Jessheim fredag 23. mars 2018 for å dra på påskeferie i Tana i Finnmark. Faren min kommer fra Smalfjord i Tana. Vi kjører igjennom Sverige og Finland. For 3 måneder siden tok Frøya rabiesvaksine som hun må ha i Finland, men i Sverige er det noen tungvinte regler med at man må ha bendelormkur. Som en dyrlege må gi til hunden rett før man kommer inn i Norge. Og den varer bare cirka et døgn. Det blir for upraktisk til at vi bare tar sjansen på at vi ikke blir stoppa i tollen. Det er mye lengre å kjøre bare i Norge, og det er ganske tåpelige regler siden det er mange steder hvor det ikke er gjerde mellom Norge og Sverige. Så reven går vel mange ganger mellom landene. Siden det er mye mer rein på veien som går i Indre Sverige, kjørte vi ved Østersjøen. Vi kjørte veien som går til Sundsvall ved Østersjøen og til Haparanda og videre forbi Rovaniemi. Deretter inn i Norge ved Nuorgam. Nuorgam er verdens nordligste grenseovergang. Og er 3 km unna Finlands nordligste punkt. Bildet under er en elgkalv, som vi så øst for Mora i Sverige. Mora var like ved, noen meter unna.

Vi kom fram til Smalfjord på kvelden lørdag 24. mars etter å kjørt i litt over et døgn. Siden vi er to som kan bytte på å kjøre, kjørte vi nesten hele tiden. Det ble klarvær på kvelden med nordlys som man ser på bildet over og under.

Smalfjord er en liten bygd og en sidefjord til Tanafjorden. Og er cirka 6 km vest for Tanaelva. Faren min kommer fra det røde huset til høyre på bildet over på andre siden av veien fra sjøen. Vi bor i det huset når vi er i Tana i noen påsker og 2 uker nesten hver sommerferie. Bildet under ser man bilda av Smalfjord tatt fra dronen. Jeg tok mange bilder som jeg satte sammen til et veldig vidvinklet bilde derfor ser det litt merkelig ut.

25. mars snødde endel på morgen, som man ser på bildet over med Frøya ved det røde huset. Seinere på dagen gikk vi til Loavddajavri og det ble finere vær, som man ser på bildet under, med Frøya og pappa ovenfor en stup sør for Loavddajavri. Det er ganske stor snøskred fare så vi kunne ihvertfall ikke gå ned der.

Bildet over pappa som glemte solbriller så det ble for skarpt lys. Det var endel vind og snøbyger, men endel sol også. Bildet under ser man fjellet Dazajahcohkka på Ifjordfjellet.

Vi fiska i den minste vannet av Loavddajavritt og der fikk vi fire røyer som man ser på bildet over. I tillegg fikk jeg en røye på 20 gram som var like stor som sluken. Ved fjellet Danjasoaivi var det en havørn, som man ser på bildet under. Når vi gikk tilbake til bilen blåste det masse med snø og var nullsikt.

26. mars var det veldig mye dårlig vær, med mye vind og det snødde cirka 20 cm. Så vi gikk til hytta mi som ligger ved Smalfjordvann 150 meter fra veien, like ved Smalfjord. Jeg fikk hytta når jeg var liten av bestemor og bestefaren min. Hytta ble lagd i 1959. Bildet over er hytte sett utenfra med 20 cm nysnø. Det har egentlig vært lite snø i Finnmark denne vinteren, helt fram til nå. I følge værmeldingen skal det snø litt i morgen også. Så skal det bli fint vær ifølge yr.no Bildet under er pappa og Frøya i hytta.

27. mars gikk vi til et lite hemmelig vann som jeg har fått 2 ørret på over 3 kg i 2012. Vi har nesten ikke fått noe der de siste årene. Kanskje noen har tatt all fisken med garn. Man burde ikke ta masse garn i små vann. Vi fikk ikke noe fisk der denne dagen, men vi fiska endel i noen vann like ved. Pappa fikk en ørret og en liten stingsild som var like stor som kroken. Bildet under ser man Smalfjord tatt fra sør. Med is i innerste parten. Som heter Smalfjordbotn.

28. mars dagen etter det gikk vi til et annet hemmelig vann. Hvor vi har fått noen røyer på 2 kg i 2009, men det er lenge siden vi har fått noe her også. Og det beit ikke på noe. Det snødde mye på morgenen så det var mye dyp nysnø som vi gikk i. Som man ser på bildet under med pappa og Frøya.

Bildet over er Frøya med vinterjakka si. Som er varm og delvis vanntett. Frøya er en 2 og et halvt år gammel goldendoodle. Snøen fester seg veldig lett i pelsen når det er nysnø, men det hjelper å ha på jakke ellers blir hun vått og kaldt av snøen. Bildet under ser man pappa og Frøya som kjører bakken ned til Smalfjordbotn. Med Smalfjorden i bakgrunnen.

29. mars tenker vi at vi skal gå til en gamme ved Tennevann/Cearretjavri, som er onkel Sverre sin gamme. På kvelden 28. mars sto det på yr.no at det skulle være fint vær med sol og 5 m/s vind neste dag, men på morgenen 29. mars blåste masse med snøbyger som man ser på bildet over med bilen og kaia som man nesten ikke ser i snøfokken. Yr.no hadde ombestemt seg og det står at det skal være 17 m/s. istedenfor. Det er masse stengte veier på Finnmarkskysten. Noen av dem har vært stengt i en uke, pga dårlig vær og snøskred fare. Siden det var så dårlig vær var vi bare inne og venta på at været skulle bedre seg. På ettermiddagen skal det kanskje være bare 8 m/s vind ifølge yr.no. Vi gikk klokka 14:30 fra Smalfjordbotn. Da var det enda mye vind, men om 2 timer skal det bli bedre vær ifølge yr.no. Når vi kom på Holmvann snødde det blåste masse så vi så nesten ikke noe. Det var mye løssnø. I sånt vær kan vi ikke fortsette opp på fjellet Cohkalas der blåser det vel sikkert mye mer. Så vi gikk til onkel og tante sin hytte som ligger ved Holmvann. Vi venta der på at været skulle bedre seg. Bildet under ser man jeg og Frøya på Holmvann like før vi kom til hytta til onkel og tante. Der var det mye mindre vind en lengre utpå vannet.

Bildet over er pappa og Frøya med hytta til onkel og tante i snøvær og hunden Rissa som man ser nedenfor hytta like ved vannet. Rissa er hunden til onkel Sverre. Sverre sa at det nesten ikke har vært så dårlig vær i hittil i vinter. Uflaks at det skal være så dårlig vær akkurat i påska. Etter å vært på hytta i cirka 2 timer ble det helt vindstille og delvis skyet. Det var stor forskjell på været. Jeg tror det må være et polart lavtrykk som har lagd all den vinden. Polare lavtrykk bruker å stilne ganske fort etter det har vært. Når det ble stille vær gikk vi videre. Da var klokka 17:30, og det blir mørkt om litt over en time. Det er heldigvis mye lengre lys en midt på vinteren. Da det er mørketid. Vi gikk opp forbi Ørretvann og opp på fjellet Cohkalas. Det er veldig mye snøskredfare på fjellet nå, men veien fra Ørretvann opp til Cohkalas er ikke bratt nok til snøskredfare, men det er ikke så mange andre steder å gå opp. Bildet under er pappa som tar av sokkene på Frøya oppå Cohkalas.

Bildet over er pappa og Frøya på Siehpadat i blåtime lys. Bildet under er pappa som graver frem dør på gamma ved Tennevann rett før det ble mørkt. Det hadde ikke vært noen på gamma siden 11. mars. Sikkert siden det har vært så mye dårlig vær denne påska. I Sør-Norge har de at nesten bare sol denne påska.

Bildet over ser man at det ble litt klarvær og nordlys natt til 30. mars. Bildet under ser man gamma innvendig. Gamma er ganske lav under taket pappa klarer og stå uten å bøye seg noen steder i gamma. Den er for lav til meg så jeg må bøye meg hele tiden, men det gjør ikke noe. Det går jo fortere å varme opp gamma når det er lavt under taket.

I dag var det meldt litt snø og overskyet, men det var sol og vindstill. Værmeldinga har vært helt ubrukelig denne påska. I dag 30. mars må være den fineste værdagen hittil det har jo vært dårlig vær hele tiden. Vi prøvde fiskelykken i Tennevann som er 600 meter sør for gamma. Der det er mye fin røye og ørret, men det er ganske langgrunt vann. Så det er ikke så lett å vite hvor det er dypt nok for å fiske. Det var ikke noe fisk å få i Tennevann denne dagen. Bildet over og under er fisking i Tennevann.

Bildet over ser man Frøya som prøver å fange snø som jeg kasta mens jeg fiska

Når vi var på Tennevann og fiska kom det er redningshelikopter flygende lavt over bakken og kjørte sakte, som den lette etter noe. Vi tenkte det kanskje var noen som har godt seg vill i uværet i går. Vi før håpe det ikke er noe alvorlig. Etter å fiska gikk vi til gamma og pakka utstyret og gikk hjemover til Smalfjord. Vi tenkte å fiske på et vann ved Ørretvann, men det var masse overvann på det vannet. Så istedenfor å bli søkkvåt på beina. Snudde vi med en gang vi så hvor mye overvann det var. Vi gikk nedover til hytta ved Holmvann. Der møtte vi onkel Sverre og noen andre folk. Da fikk vi høre om hvorfor det redningshelikopteret var her. Det var barnebarnet til tanten min som hadde blitt tatt av snøskred når han og en venn hadde vært på skutertur i fjellet Cohkalas ovenfor Holmvann. Det gikk heldigvis bra og han overlevde, men det var ganske nære på. Bildet under er ser man pappa og Frøya på Ørretvann med Holmvann og fjellet Algasvarri i bakgrunnen.

Neste dag 31. mars var det ganske fint vær på morgenen med sol og litt vind som man ser på bildet over tatt med drone. På ettermiddagen gikk vi til vannet Gahkkorladdot østnordøst for Smalfjordvann. Bildet under er pappa som har husket å ta med solbriller som han har glemt hver gang de andre dagene. Vannet i bakgrunnen er Smalfjordvann.

Bildet over ser man en snøskavl som man ikke burde gå i. Siden det blir det kanskje et snøskred. Det trenger jo ikke å være så stor snøskavl for at man blir begravd av snø. Bildet under ser man pappa som fikk en røye på Gahkkorladdot som han kaster til Frøya. Frøya spiser noen ganger hodet på fisken.

Vi fikk 12 røyer i Gahkkorladdot, som var mellom 200-600 gram. Som man ser på bildet over og under. Frøya liker å se ned fiskerhullet mens vi fisker. Hun syns vel det er spennende når det kommer opp fisk. Som man ser på bildet under.

På morgenen 1. april måtte vi kjøre hjemover siden pappa må på jobb 3. april. På morgenen nå rvi spiste fisken som vi fikk i går, så vi noe som så ut som hval i Smalfjorden. Så jeg gikk på Kaja i Smalfjord og prøvde å se ovenifra med dronen. Etter å lett et stund fant jeg en nise som jeg så fra dronen. Når jeg fant nisen gikk batteriet tomt på mobiltelefonen. Det er første gang det har skjedd. Det var uflaks at det skjedde da, men jeg fikk heldigvis noen sekunder med video av nisen. Bildet over ser man nisen tatt fra videoklippet.

Det var kjempe fint vær når vi kjørte hjemover. Det er cirka 2000 km å kjøre fra Smalfjord til Jessheim. Det var ganske kaldt i Sverige for å være på morgenen 2. april da det var 17 kuldegrader. Ikke akkurat april vær. På Sanghaugen på Hardangervidda var det 32.2 kuldegrader det er kaldt for å være april. Kulderekorden i april i Norge er 36.5 kuldegrader i Karasjok 9. april 1924. Det er jo ikke så langt unna rekord. Det ble jo nye rekord for Sandhaug og Hordaland. Bildet over er reinsdyr ved Rovaniemi