Vårtur i Jotunheimen 17-20. mai 2018.

17.mai 2018 kjørte jeg, mamma og Frøya til Gjende øst i Jotunheimen for å gå på tur i området der i 4 dager. Det blir sikkert både gåtur og skitur. Siden det har vært så varmt er det så lite snø at det er nok mange steder man kan gå på tur i fjellsko selv om det bare er mai. Jeg kjøpte et nytt kamera, en nikon d850 etter å solgt en Sony a6500. Siden d850 kan ta 4k video trenger jeg ikke Sony a6500 lengre. Da blir sekken lettere da jeg tidligere måtte jeg ta med både a6500 og Nikon d750 på tur. Hvis jeg både ville ta 4k video  brukte jeg Sony-kameraet og bilder med nikon d750. D850 er endel bedre for å ta bilder med. Vi lånte en hytte litt øst for Gjende som vi sov i alle dagene. Vi var der i 2016 også, men en annen hytte bare 30 meter unna. På kvelden etter at vi hadde funnet hytta gikk vi en liten tur fra Gjendesheim i retning Bessvatnet før vi etter 2 km snudde og gikk tilbake igjen. Det var nesten ikke snø og gjøken sa koko koko og det var 10 varmegrader så det føltes mer ut som sommer enn mai. Bildet under ser man veien over Valdresflya.

Bildet over er utsikt over Gjende som vi så på kveldstur på 17.mai. Bildet under ser man et stjerneskudd som jeg tok ved Sjoa elva midt på natta, når jeg prøvde å fotografere elva.

Neste dag 18.mai kjørte vi opp på Valdresflya for å prøve gå en tur opp på Rasletinden. Det var perfekt vær og mye mindre snø oppå Valdresflya nå enn når vi var er mai 2016. Vi så noen lemmen rundt omkring. Det virker som det er lemmenår i år. Frøya var veldig interessert i dem. Etter å gått cirka 5 km ramla skifellene på mammas fjellski av, for de ble våte. Og det var enda masse oppoverbakke igjen. Så det var for tungt med så bakglatt føre i oppoverbakke. Så jeg gikk alene cirka 200 meter oppover, mens mamma lekte med Frøya. Jeg ville prøve å få  bedre utsikt østover. Det var veldig mange folk som gikk opp til Rasletinden. Sikkert siden det er så fint vær. Bildet under ser man noen turgåere opp mot Rasletinden.

Bildet over ser man meg med fjella øst for Rasletinden i bakgrunnen. På vei ned igjen var det endel lemmen rundt omkring. Bildet under er Frøya som prøver å grave frem en lemmen.

Bildet over ser man Frøya som ser en lemmen som hun har lyst å spise. Mens mamma bærer skia siden det var flere barflekker rundt omkring. På kvelden samme dag gikk vi en liten tur nedover lang Sjoelven. Bildet under er mamma som tar bilder av Frøya ved Soaelva.

Bildet over er Frøya som spiser en død lemmen som hun fant. Jeg trodde lemmen smakte fælt for hunder og Frøya bruker jo å være litt sånn kresen med mat. Så det var litt overraskende at hun spiste hele lemmet. Bildet under er elva Sjoa med fjellene Rasletinden og Munken i bakgrunnen.

Neste dag kjørte vi til parkeringsplassen ved Knutshøet for å gå på gå tur der. Vi bestemte oss for å gå rundt Knutshøet. Noe som vi har gjort en gang før for nesten 10 år siden. Bildet over er mamma og Frøya med Øvre Leirungsvatnet og fjellet Surtningsue i bakgrunnen. Bildet er tatt på vestsiden av Knutshøet. Nord for Knutshøet gikk vi ved Gjende som man ser på bildet under.

Vi gikk forbi Gjendesheim og til bilen som ble nesten 20 km. Jeg tror ikke det er vanlig at man kan gå den runden så tidlig på våren. Det går vel mange ganger å gå på ski der i mai. Bildet over er Frøya som er kul med lue, rett før vi kom fram til bilen.

På kvelden gikk jeg en tur mot Sjoa og da var det en flokk med reinsdyr ved elva som man ser på bildet over. Neste dag gikk vi en kort tur på cirka 1 km jeg fikk veldig vondt i halsen og har blitt forkjølet. Så vi dro hjem til Gjelleråsen.