Vårtur Femundsmarka fra Elgå til Røa

Denne turen var fra 21-25 mai 2016

Lørdag 21, mai kjørte jeg og Frøya fra Gjelleråsen til Elgå ved Femunden for å gå en 5 dagerstur i Femundsmarka. Et sted mellom Engerdal og Trysil så jeg en rådyr gå langs veien så jeg bremsen ganske mye ned og den gikk over veien cirka 3 sekunder etter at den hadde krysset veien så kom det en rådyrbukk løpende cirka 1 meter foran bilen når jeg kjørte i 20- 30 km i timen Det var ekstremt nærme. Når jeg kom fram gikk jeg først på skogsbilveien som går til Svukuriset helt til jeg kom til krysset med Svukuristet til høyre og Revilngodden til venstre. Istendenfor til Svukurisetda jeg gikk rett fram gjennom skogen å opp til fjellet i retning Falkefangerhøgda. Det går en sti fra Elgå til Svukuriset og videre forbi Falkefangerhøda, men jeg tenkte det gikk kjappere å gå på skogsbilveien. Bildet over er tatt ved siden Revlingodden.

Bildene over og under er Frøya mellom Revlingodden og Falkefangerhøgda rett over tregrensa hvor vi tok en pause på en liten haug.

Bildet over er noen øyer ved der elva Tufsinga renner ut i Femunden.

Bildet over er Sølen som som er et 1755 meter høyt fjell.

Litt sør for Falkefangerhøgda fant Frøya en bit av et reinbein med kjøtt på enda, så hun spiste den opp.

Jeg så en del regnbyger rundt omkring. Det var meld at det skulle regne litt i natt og i slutten av søndag og hele mandagen.

Bildet over er Frøya oppå Falkefangerhøgda. I gamle dager var det noen som fanget falker der, derav navnet. Det virket som det var en del mer snø nord i Femundsmarka enn sør i Femundsmarka.

Det er Elgåhogna som er på bildet over.

På bildet over er Femunden.

Det ser ut som det er isfritt på Røvolstjønnan. Jeg trodde det skulle være is på nesten alle vanna, så jeg tok ikke med fiskeutstyr.

Jeg satte opp teltet litt sørøst for Røvolstjønnan. Bildet over er det nye teltet mitt.

Når jeg hadde satt opp teltet, begynte det og komme noen store mørke skyer og det begynte etterhvert og regne masse og blåse en del. Så jeg gikk inni teltet. Når jeg var inni teltet oppdaget jeg at vinden blåste teltduken mot teltet sånn  at den rørte borti meg hele tiden sånn at jeg ble våt. Så jeg gikk ut for å se om jeg kunne ordne det. Det var ikke noen måtte og unngå det på men jeg hadde heldigvis med meg en ekstra teltduk som satt over teltet sånn at regnet ikke klarte og trenge igjennom.

Bildet over er tatt akkurat når det begynte og regne, litt før sola gikk ned.

Det regna det meste av natta og blåste hele natta, men det var ganske greit å være i teltet likevel.

Neste dag hadde blitt oppholdsvær med tåke litt sol. I dag har jeg tenkt at jeg skal gå ned mot Røa-vassdraget.

Frøya som vil leke med soveutstyret.

Bildet over er en litten bekk som jeg måtte krysse vest for Korstjønna.

Frøya er en ganske glad hund.

Bildet over er Korstjønna.

Jeg og Frøya på stien ved siden Grislehåen. Når jeg kom fram til Grislehåen tenkte jeg at jeg skulle bare følge stien som går langs Røa, men istednfor gikk jeg litt feil og uten å vite det gikk jeg nesten opp til Krokåthåen. Også videre til Kløfthåtjønnan, så jeg gikk cirka 2 km lengre en jeg trengte.

Bildet over er en linerle på et tre beveren har felt ved Grislehåen.

Elva Grøtåa som renner ut av Krokåthåen var det masse vann i, heldigvis var det noen bruer over elva. Ellers måtte jeg kanskje gått en stor omvei. Bildet over er en av bruene over Grøtåa. Det var 3 andre mindre bruer lagd av stokker for å komme helt over elva. Jeg måtte gå 2 turer først med ryggsekken og så med Frøya.

Det var ganske masse vann i elva, på grunn av snøsmelting og regnværet som var i natt.

Bildet over er Frøya som går over elva.

Når vi kom fram til Kløfthåtjønnan begynte det og regne en del.

Det var noen lom på Kløfthåtjønna.

Bildet over er Røa nedenfor Kløtthåen. Røa er den største elva i Femundsmarka nasjonalpark og renner ut fra vannet Rogen som er et vann mellom Norge og Sverige, der mesteparten er i Sverige, mens Røa bare er i Norge. Nordsiden av Røa er i Røros kommune, og sørsiden av Elva i Engerdal kommune. Langs Røa ligger det masse fine vann som det kan være en del fisk i. Der de største vannet er Roasten. Cirka 4 km før Røa renner ut i Femunden ligger Røvollen som er en turistforeningshytte.

Femundsmarka er kjent for mange fin gamle furutrær.

Det var enda litt i is i vannene i Røavassdraget. Siden det begynte og regne masse gikk jeg mot Møllerbua som ligger mellom Litlbuddhåen og Rogshåen. Den ligger på andre siden av elva men det er en bru der som man kan gå over. Det var litt vanskelig og få Frøya over, men det gikk.

Bildet over er tatt fra Møllerbua på morgenen neste dag og da regnet det. Møllerbua ligger ved siden av en merket sti som man ser på bildet over med den røde flekken.

Møllerbua er en liten, men ganske fin bu som det er 2 sengeplasser i, som eies av Statskog og er helt gratis og overnatte i. Hvis man skal bruke ved må man sage og hogge opp ved sånn at det er ved til neste person. Det er ihvertfall 4 hytter langs Røa pluss en hytte ved Reva 2 km unna. Itillegg er det masse andre hytter ved siden av elva Mugga lengre nord mellom Femunden og Feragen. Fautbua ligger ved siden av Skjebrotjønnan, og turistforeningshyttene Svukuriset, Røvollen og Ljøsnavollen. Jeg var også en tur i Møllerbua 10-11, april før i år og det har bare vært 3 folk i mellomtiden og jeg er den første i mai.

Bildet over er fra Lillbuddhåen rett ved siden Møllerbua. Cirka klokka 5 på ettermiddagen dro jeg fra Møllerbua og gikk mot Kløfthåbua der jeg tenkte å overnatte neste natt. Mellom Litlbuddhåen og Storrundhåen så jeg en bever som svømte litt rundt omkring en stund, og til slutt gikk den oppå land og slappet av der. Bildet under er beveren som slapper av ved vannet.

På nordnordøst siden av Storrundhåen var det helt tullete mye stein som på bildet over. først prøvde jeg og finne en måte å komme rundt, men etter hvert ble jeg nesten omringet av stein og måtte bare gå igjennom steinområde. Det regna også masse så steinene var jo skikkelig glatte.  Hunden min Frøya nektet å gå der. Så jeg måtte gå først med sekken og så gå tilbake å hente Frøya så bære henne over steinene. Selv om det bare var cirka 500 meter med sånn stein tok det ihvertfall 2 timer.

Bildet over er Frøya i steinområde, stakkars Frøya. Rett etter steinområde ble det mye lettere å gå Så da slappet jeg av, men da gikk jeg plutselig med høyrefoten i et hull og Hhøyrefoten ramla nedi og jeg datt mot høyre og vridde foten og kræjsa med hode i en stein. Heldigvis gikk det bra, der kunne jeg ha brukket beinet hvis jeg hadde mer uflaks. Det var jo null mobildekning der. Jeg har heldigvis bestilt en sattelitt-telefon jeg kan sende meldinger med. Sånn at jeg kan sende melding til mamma eller pappa hvis noe går galt. Etter jeg ramla gikk jeg sakte mot Kløfthåbua siden jeg fikk litt vondt i kneet. Jeg kom frem til Kløfthåbua 10 på kvelden.

Det var en ganske grei hytte dette også, men det var masse hull i døra så det var vanskelig og få varme i hytta. På en plakat på siden av døra sto det at Kløfthåbua og Fløterbua som jeg tror er Roastbua at de 2 buene skal være stengt i perioden 1, oktober til 1, mai, siden det er så dårlig varmeisolering. I hytteboka inni hytta var det mange som hadde vært her i vinterferien og påskeferien. Bildet over er jeg som sager opp ved til de som kommer hit neste gang.

Jeg som skriver i hytteboka.

Bildet over er Kløfthåbua med Frøya.

Ganske mye vann i Røa

Bildet over er Bjørkefink. Bjørkefink finnes over hele Norge, men er vanligst i fjellbjørkeskog og skogen i Nord-Norge. Bjørkefinken er en av de få finkene sammen med bokfink som går på bakken. De fleste finkene må hoppe langs bakken for å bevege seg langs bakken. Dette skyldes at Bjørkefink og bokfink spiser mye insekter sommerstid i motsetning andre finker som lever av frø, natter og frukt.

I dag har jeg tenkt å gå til Røvolstjønnan sånn at jeg ikke får veldig dårlig tid i morgen da jeg må gå til Elgå og kjøre hjem til Gjelleråsen. Bildet over er Storbuddhåen.

I dag var det for det meste oppholdsvær

Jeg gikk også forbi Roastbua ved øvre Roasten. Der lagde jeg litt mat og skrev i hytteboka. Det har ikke vært noen i Roastbua siden jeg var der 10, april før i år. Jeg har  vært i 3 forskjellige buer på denne turen og ingen av dem har det vært folk i mai. Så det virker ikke som det er mye folk her i mai.

Når jeg gikk lang Roasten klarnet det opp litt. Bildet over er Nedre Roasten. Når jeg kom til Rostbekken så jeg at den var ganske stor så jeg måtte gå langt oppover elva for å komme over. Etter cirka 1-2 km oppover elva fant jeg et sted jeg og Frøya kunne gå over.

I Nordvest enden av Nedre Roasten gikk den rødmerkete stien. Men den var for det meste under vann. På bildet over er en rødmerket stein på en øy der vanligvis stien går.

Bildet over er brua over Røa. Det var mye vann i Røa den må ihvertfall vært dobbelt så brei som vanligvis. Jeg bant fast Frøya i et tre først så gikk jeg med sekken. Så bar jeg Frøya over brua. Når jeg var ferdig med det måtte jeg bare bli våt og gå i elva med vann til knærne sånn at jeg fikk fotfeste nok til og bære Frøya over istedenfor og hoppe på de glatte steinen og kanskje miste Frøya i elva. Etter å bli søkkvåt fulgte jeg den merka stien helt opp til Røvolstjønnan der jeg satte opp teltet.

Snø ved Røvolstjønnan

Bildet over er jeg og teltet ved Røvolstjønnan på kvelden rett før jeg skulle legge meg.

Bildet over er Frøya som spiser hundemat på morgenen den 25, mai. Det blåste ganske mye i dag, men eller ganske fint vær. I dag skal vi gå til Elgå også kjøre hjem til Gjelleråsen.

I Røvolstjønnan er det ganske mye røye

Bildet over er Store Svuku.

Frøya fant et Reinsdyr gevir som hun beit i ved Røvolstjønnan.

Femunden på bildet over

Litt nord for Svukuriset område var masse rein.

Det kom 3 veldig nysgjerrige reiner og undersøkte oss.

Bildet over er Frøya som ser på rein som ser på oss. Etter at vi hadde sett masse rein fant Frøya et stort reinbein med kjøtt og pels på enda, som hun spiste opp når vi tok en pause. Etter det gikk vi på skogsbilveien mellom Svukuriset og Elgå Det virka som Frøya var ganske sliten, for hun la seg ned noen ganger for å ta pause. Neste gang tror jeg skal gå noe kortere turer sånn at hun ikke blir så sliten. Men vi kom fram til bilen tilslutt. Det var en ganske fint tur selv om det regna en del og jeg slo meg en del.